annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15655816
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379948
Et andet syn 1989363
Jesu ord 1522370
Åndelig Føde 1513757
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 382 gæster og 46 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Kvantefysik for begyndere

Hej ABC.

Det er jo en gevaldig omgang viden, du her præsenterer, og jeg må indrømme, at jeg ikke har tålmodighed til de langvarige youtube-præsentationer, du giver os links til, og som man jo ikke kan skimme.

Jeg har så set efter, hvad Gyldendal siger i Den Store Danske, og også dét er jo en længere omgang, men jeg hæfter mig især ved:
Citat:
Ifølge kvantemekanikken kan alle objekter opføre sig både som partikler og som bølger, der er udstrakt over en del af rummet.
og
Citat:
I 1935 påviste Einstein og hans medarbejdere, at måling på en partikel kan påvirke tilstanden af en anden endog på et tidspunkt, hvor de to partikler ikke længere er i kontakt med hinanden via kendte naturkræfter.

John Stewart Bell påviste en metode til at afprøve, om en sådan påvirkning finder sted — endda under omstændigheder, hvor den ikke kan formidles med et signal, som bevæger sig med en hastighed, der er mindre end eller lig med lysets. Et eksperiment baseret på denne metode blev i 1982 gennemført af Alain Aspect (f. 1947). Resultatet af eksperimentet var i overensstemmelse med kvantemekanikken og dermed i modstrid med det klassiske krav om sammenhæng mellem årsag og virkning.

Hvordan kan vi almindelige mennesker forholde os til dét og til alt det andet, som kvantefysikken - også kaldet kvantemekanikken - fortæller os om de allermindste udelelige partikler/bølger, som jo hele verden - hele universet - åbenbart består af?

Man kan vel roligt sige, at vi er "på gyngende grund", siden vi og hele verden enten/eller både/og består af partikler/bølger - og hvor vi ikke længere kan stole på naturloven om årsag og virkning.

Meget muligt kan det udnyttes teknisk - i fortsættelse af den proces, der gik i gang, da vi fandt ud af at skabe værktøj, ild og jordbrug m.m.m. frem til i dag, hvor vi utilsigtet skader vore livsbetingelser med vores egen tekniske opfindsomhed.

Men eksistentielt - for hver enkelts tilværelse - hvad betyder det dér?
Umiddelbart siger det mig blot, at ganske vist ved vi fantastisk meget om verden, men det ser ud, som om der er nærmest uendeligt meget mere, vi ikke ved.

Som også Albert Einstein er citeret for:
Citat:
We still do not know one thousandth of one percent of what nature has revealed to us.


For mig er det en inspiration til ydmyghed, glæde og taknemmelighed over at opleve at eksistere i denne ufattelige verden - inspiration til at elske yeah

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 13:19
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Mand satte ild til sig selv foran retsby..
19/04/2024 20:20
Beredskabet opgiver at fjerne saks ved B..
19/04/2024 20:05
Formand i Danmarks Cykle Union trækker ..
19/04/2024 18:43
Droner gjorde ingen skade, siger Iran
19/04/2024 18:35
Bryggerigigant lukker med deres største..
19/04/2024 17:49
Nyheder fra Religion.dk