annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed

Tilføjelse:
Inden jeg helt forlader Oles mistænkeliggørelser af sammenhængen mellem livslængde m.m. og religiøsitet, finder jeg det rimeligt nyttigt at se lidt på udtalelserne i denne tråd fra debattøren, der kalder sig Ole Bjørn.

Jeg har gennemlæst Oles udtalelser i denne tråd og bringer her citater derfra (Hvis nogen skulle mene, at de på misvisende måde er taget ud af deres sammenhæng, er det nemt at gå tilbage til sammenhængen).

Ole skriver #18298 - 20/08/2014 14:09
Citat:
Når stærkt religiøse mennesker, får bevilget store pengebeløb fra stærkt religiøse mennesker til at gennemføre en undersøgelse, der kan bekræfte, at religion kan forlænge livet og gøre dig mere sund, og resultatet af undersøgelsen bekræftes af andre religiøse, som priser dens saglighed, så ville det undre mig såre, hvis undersøgelsen viste det modsatte resultat.
og
Citat:
Der findes videnskab, og der findes pseudovidenskab. Den første er karakteriseret af en streng neutral holdning og en kritisk indstilling til undersøgelsesmetoden. Det ser man sjældent hos den sidste.
samt
Citat:
P.S. I min familie er det klart ateisterne, der lever længst og lykkeligst, og vi lever endda ikke særlig sundt efter den gængse opfattelse af sund levevis. Men det hænger måske sammen med, at vi lever og arbejder som vi har lyst til, uanset hvad vore omgivelser har af moralske fordomme over vores levevis.
og tillige #18302 - 20/08/2014 16:44:
Citat:
Det er ganske normalt i videnskabelig forskning, at bevillinger gives til de formål, som man er interesseret i at fremme. I USA financieres meget forskning ud fra religiøse interesser.

Ikke alt, hvad der står på videnskab.dk er korrekt. Artiklerne skrives for det meste af videnskabsjournalister, og de er ofte fyldt med fejl og misforståelser, og i dette tilfælde repræsenterer artiklen kun en religiøs gruppe forskeres opfattelse, og det er denne, journalisten refererer.
Min kommentar:
Disse udtalelser kan vist dårligt tydes anderledes end, at Ole betvivler den artikel Videnskab.dk bringer vha. en generel, men ikke præciseret, mistænkeliggørelse – dels af den nævnte forsker, psykiateren m.m. Harold G Koenig og dels af journalisten, Thomas Hoffmann, der bragte artiklen.

Om Harold G. Konig kan man bl.a. læse:
Citat:
Koenig graduated with a B.S. in history from Stanford University (1974), later receiving his MD (1982) from University of California, San Francisco.[1] He became Clinical Assistant Professor in Psychiatry (1992) and has been Professor of Psychiatry (2004-) at Duke University Medical Center.

He is currently director of Duke's Center for the Study of Religion/Spirituality and Health.
Også Thomas Hoffmann, synes at være almindelig anerkendt.

I hans CV står bl.a.:
Citat:
Modtager af European Science Writer Award 2014 under videnskabskonferencen ESOF i København. Nomineret til Anders Bordings journalistpris for den kritiske dækning af forskning og kommunikation ved OPUS-centret ved Københavns Universitet. Nomineret til mad+medier-prisen 2014 for kritisk journalistik (dækning af forskning og kommunikation fra forskningscentret OPUS ved Københavns Universitet).

Disse data underbygger efter min mening ikke nogen som helst mistanke om, at denne psykiater m.m. og at denne journalist skulle være utroværdige.

Og når Ole videre skriver #18304 - 20/08/2014 17:59:
Citat:
Nej, Arne, jeg tror ikke et øjeblik på, at troen på gud får nogen til at leve længere. Den baserer sig på en evidens fra undersøgelser, der ikke tager højde for alle de faktorer, som er involveret i menneskers sundhed og livslængde. Både den biologiske og især den genetiske forskning peger på andre faktorer, som har klar sammenhæng med livslængden, og ingen forbindelse har med religiøs tro.
samt #18330 - 22/08/2014 08:18:
Citat:
Koenig er en mangeårig fortaler for en fremme af religiøse holdninger til videnskaben og er to gange blevet nomineret til Templeton prisen, hvor han vil komme i selvskab med bl.a. Mother Teresa, Billy Graham og i de senere år Dalai Lama og Desmond Tutu og en lang række internationalt kendte præster.
og endvidere:
Citat:
Både du og Arne går let hen over, at det er en metaundersøgelse, en betydning I åbenbart ikke forstår, men sådanne undersøgelser beviser intet som helst, hvad både videnskab.dk og Koenig selv gør klart opmærksom på.
En metaundersøgelse består af udvælgelse af de fakta, som man anser for relevant for det, man vil undersøge, og en ignorering af andre fakta, som har indflydelse på helheden.
så er min kommentar:
- at Harold G. Koenig i stedet for, som Ole skriver ”Koenig er en mangeårig fortaler for en fremme af religiøse holdninger til videnskaben” nok snarere er karakteristisk for at have en videnskabelig holdning til religiøsitet, hvilket jo netop er det, der gør ham interessant for Videnskab.dk.
Samt- at en metaundersøgelse eller metaanalyse ganske rigtigt er en udvælgelse af de fakta, som man anser for relevant for det, man vil undersøge, men bestemt ikke - som Ole skriver "en ignorering af andre fakta, som har indflydelse på helheden" - tværtimod, det er "flest mulige".
Citat:
Harold Koenig har analyseret i alt 2.500 undersøgelser. De er fundet i medicinske databaser over peer-reviewed artikler ved hjælp af søgeord som 'religion', 'religiøs' og 'spiritualitet'. Alle artikler er offentliggjort i sekulære (religions-neutrale) tidsskrifter om f.eks. psykologi, sociologi og sygdomme.

Alt dette fører mig til den konklusion, at Ole i denne tråd øjensynlig drives mere af sine følelser end af sin fornuft, at hans følelser forfalsker hans fornuft, og at hans indlæg derfor ikke er læseværdige - hvert fald ikke for mig blinker

Arne cool
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk