annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15660759
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380389
Et andet syn 1989730
Jesu ord 1522508
Åndelig Føde 1515606
Galleri
Strandbumse livet
Hvem er online?
3 registrerede ABC, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 379 gæster og 32 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: OM MISSIONÆRER, REFORMATORER og andet godtfolk.

Hej Ipso Facto.

Du skrev 16/07/2008 04:25 til Ransom:

"Du skal være opmærksom på, at jeg ikke anvender begrebet "transcendent" i Kants betydning, som en erfaringsbetingelse hvilket implicerer at "objektet" må befinde sig i rum, tid og i et kausalitetsforhold. Men som noget der er hinsides enhver mulig erfaringsbetingelse. Netop hinsides rum, tid, kausalitet og logik."

Jeg er ikke sikker på, at jeg har fået dét helt afklaret, og jeg orker ikke at læse Kant, fænomenologer, eksistentialister og "andet godt" - så derfor vil jeg gerne høre, om jeg har forstået dig ret, når jeg opfatter, at Kant's opfattelse af transcendens efter din vurdering er indsnævret (Rum, tid, kausalitet og logik).

Hvis det er tilfældet, er hans verden efter min mening meget muligt "amputeret".

Supplerende er mit spørgsmål, om naturvidenskaben (også) efter din mening på forhånd har besluttet sig til at operere under den samme indsnævring - og derfor ikke vil kunne give os sikre og fuldgyldige svar på, hvad verden ER.

Hvis det forholder sig, som her beskrevet, er min tanke den, at ateisme ikke kan underbygges, hvad religioner jo heller ikke kan, hvorfor agnosticismen vel bli'r den eneste tilbageværende mulighed.

Jeg mener at have forstået, at du har bevæget dig fra ateisme i retning af agnosticisme.

Pudsigt nok har jeg nogenlunde samtidig bevæget mig fra religion mod agnosticisme, men dog med den overbevisning, intuition, fornemmelse - eller hvad man nu skal kalde det - at det i vid forstand transcendente ER - med de konsekvenser dét har for mit liv.

M.v.h. Arne.

P.S.: For mig er det temmelig ligegyldigt, hvem vi debattører er som mennesker, men det er stor fryd, i hvert fald for mig, at opleve, når der kommer inspiration ud af det, og jeg finder det kedsommeligt at se de dialoger, der for mig blot ser ud som mere eller mindre sublime varianter af "Dumme svin - det ka' du selv være" - eller "Ih hvor er jeg vel nok selv dygtig" - ingen nævnt - ingen glemt ;)
A.
Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af ABC
20/04/2024 13:52
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
20/04/2024 13:31
Vigtige præciseringer
af ABC
20/04/2024 13:23
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Region vil tage hul på milliardlån til..
20/04/2024 12:26
Coops regnskab går i minus med 717 mill..
20/04/2024 11:31
Clara Tauson er finaleklar uden kamp
20/04/2024 11:28
Haiti er hærget af vold: Bander bortfø..
20/04/2024 11:04
Politi undersøger sprængning af pengea..
20/04/2024 10:06
Nyheder fra Religion.dk