annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15653468
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379763
Et andet syn 1989185
Jesu ord 1522295
Åndelig Føde 1513090
Galleri
Strandbumse livet
Hvem er online?
2 registrerede somo, ABC 311 gæster og 49 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Verden ER?

Hej Hanskrist.

Jeg ville ønske, jeg en dag fik et mere klart billede af din livsanskuelse - som du jo synes at dele med en række af dig hyppigt nævnte forfattere - men jeg må erkende, at jeg ikke har det.

F.x. citerer du Berdyaev for ordene:
Citat:
It cannot, therefore, be said, for example, that God is the cause of the world.
Og i det link til, hvad du tidligere selv har skrevet, læser jeg:
Citat:
Den kristne skabelsesberetning har aldrig været noget med at Gud i astrofysisk forstand skaber verden, universet (stjerner planeter, inkl jorden), eller evolutionsbiologisk skaber en krokodille som en krodille, en ko som en ko, og så videre hver art som de er; men det er alene hvornår denne refleksivitet når frem til menneskets bevidsthed, hvor vi kan reflektere over os selv (altså bliver selvbevidste), og bliver bevidste om arterne, ko, hest, og naturen som kosmos, jorden, himmel og universet.
Jeg tvivler selvfølgelig ikke på, at dette er din - og andres - overbevisning, men jeg ville - som sagt - ønske, at jeg havde et mere klart billede deraf.

Umiddelbart ser det ud for mig som om, du gør mennesket til universtes centrum.

For mig er menneskeheden (og mit eget lille jeg) snarere en næsten totalt ubetydelig lille bitte del af verden, men dog trods alt at være dét, det fylder mig med fryd, taknemmelighed - og kærlighed.

Men sådan er det vel; for nogle er jordbær det rette - og for andre er det melon - og det behøver vel ikke at være irriterende blinker

P.S.: For ikke så mange år siden, da jeg mediterede (kan man vel kalde det, men jeg oplevede det snarere som kommunikerede) foran "min" Kristus Ikon på toppen af det lille bjerg i den subtropiske urskov, førte det mig til at forkaste alle dogmer - også dogmerne om Jesus Kristus.
Det gjorde mig totalt forvirret - men det fik mig ikke til at tvivle på, at det er det rigtige - for mig blinker

P.P.S.: Når du skriver:
Citat:
Det betyder at den Gud Fader Skaber (1. trosartikel) som vi tror på, har en trosbekendelse til, at vi med ham tilhører nøjagtig den samme skaberkraft som er i universet, som universet er gennemsyret af (de fysiske love) og i biologien (evolutionen, de biologiske love). Altså ved at tro på Gud Fader Skaber, sætter vi ikke os selv udenfor universet og dets dynamik udvikling, de fysiske love, og vi sætter ej heller os selv udenfor evolutionen, de biologiske lovmæssigheder og den biologiske udvikling; men vi har vores plads her, vores ophav er her at finde ("self and world" er uløseligt forbundne for altid som Tillich påpeger det; og mennesket er ikke blot i verden, men har verden, kosmos i sig, det er et mikrokosmisk væsen), hvor kommer vi fra (Fader Skaber Ophav) spørgsmålet får et historisk udviklingsmæssigt svar (hvilket astrofysikken og evolutionsteorien også har kunnet redegøre for godt et par tusinder år efter at 1. Mosebog er skrevet).
så må jeg erkende, at jeg ikke forstår dig.

"Sætte sig selv udenfor universet"?
For mig tværtimod!

En "skaberkraft som er i universet" (og vel også før universet?) - jo - men "ham"?!

Dér "hopper kæden af" for mig blinker

Men det kan jeg leve med - jeg har jo Nu'ets mirakel - og det er alt rigeligt for mig smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Nyheder fra DR
To personer anholdt i Polen - mistænkes..
19/04/2024 10:32
Russisk bombefly er styrtet ned i eget l..
19/04/2024 09:09
Sidste år uddelte politiet næsten 4.00..
19/04/2024 08:52
Omstridt stutteri ryger på tvangsauktio..
19/04/2024 08:34
Minister annullerer besparelser på inte..
19/04/2024 08:20
Nyheder fra Religion.dk