annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 158 gæster og 52 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Menneskets ulidelige snæversyn.


Da jeg var ung, studerede jeg og sammenlignede alle verdensreligionernes trosgrundlag for at finde ud af, hvad der var årsagen til, at millioner af troende dannede sig fantasiforestillinger om guder, og slog hinanden ihjel for at "bevise", at de havde ret. Det, der undrede mig mest var, at de end ikke gad lytte til argumenterne for, at andre forklaringer måske var bedre.

Det stod mig efterhånden klart, at religioner ikke var et spørgsmål om sandhed, og at snæversynet blot var et forsvar mod den nagende tvivl om, at verden og livet måske havde andre formål end dem, som man troede på i den gruppe/stamme, man nu engang tilhørte. Religionerne blev dermed til samlingssymboler, som magtsyge mennesker kunne bruge til at manipulere deres medmennesker med.

Men selv om jeg har fortsat disse studier i årenes løb, og sat mig ind i en masse religioners trosgrundlag, så er det ikke emnet for denne tråd, som skulle handle om, hvorfor mennesker afviser tilgængelig viden i en verden, der giver os en uendelig række af muligheder for at blive klogere. Hvad får mennesker til at holde op med at søge alsidig viden, og i stedet klamre sig til snævre synspunkter om verden og livet?

Jeg kan kun opfatte det som en frygt for livet, at man kun vil kende til en lille fraktion af det, som man måske føler sig tryg ved. Denne frygt får en Hansemand til at indbilde sig selv, at han er klogere end alle andre, en Michael til at kræve, at vi lytter, skønt han ikke selv vil lytte, en Arne til at lede efter fejl hos alle, han konfronteres med og en hjernevasket somo til at bombardere os med islamisk snæversyn og intolerance, for at nævne nogle af de mest fanatiske. Ethvert forsøg på en seriøs meningsudveksling er dødsdømt på forhånd i dette miljø.

Det er forståeligt, at seriøse debattører holder sig væk. Det ville jeg også gøre, hvis ikke jeg havde været med til at starte denne debatside, og derfor føler et vist ansvar for at give de snæversynede et modspil.

Mvh

Ole Bjørn :o)




Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
USA nedlægger veto mod fuldt palæstine..
18/04/2024 23:42
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 ..
18/04/2024 23:15
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Nyheder fra Religion.dk