annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15674954
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381261
Et andet syn 1990959
Jesu ord 1522948
Åndelig Føde 1521320
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
4 registrerede ABC, Arne Thomsen ,(2 usynlige), 192 gæster og 125 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: OM MISSIONÆRER, REFORMATORER og andet godtfolk.

Kære Ipso Facto.

Min "tro", som du kalder det, er baseret på udsagn fra fysikere, der kendte både Einstein og Bohr personligt, samt min forståelse for konsekvensen af begges arbejder, som er samstemmende med deres kollegers opfattelse.

Men du er jo langtfra den første, som har fået deres udtalelser galt i halsen qua manglende indsigt i deres tankeunivers, og du bliver næppe heller den sidste. Når Bohr f.eks. udtaler: Fysik handler ikke om hvad universet er, men om hvad vi kan sige om det, så mener han ikke hvilke ord, vi kan anvende, men hvordan vi kan beskrive lovmæssigheden matematisk brugbart til at forudsige dets opførsel i givne situationer.

Gud var for dem begge blot en metafor for de forhold, vi endnu ikke kan beskrive tilfredsstillende, som f.eks. udtrykt i Einsteins bemærkning om sine tanker omkring kvantepostulatets manglende determinisme: Jeg spekulerer på, om "Gud" havde noget valg, da han "skabte" universet.

Sproget er for fattigt og logisk for inkonsekvent som værktøj for nye og bedre betragtningsmåder. Einstein har understreget, at han ikke tænkte i ord, men i forestillinger.

Med din begejstring for begrebslogik er du derfor på forhånd handikappet i forståelsen af hans tanker, så det er jo ikke så underligt, at du mistolker hans citater.

Mvh

Ole Bjørn ;)

P.S. Universet kender ikke til paradokser. De er blot svagheder i vore beskrivelser af det. Universet fungerer fint på områder, hvor sproglig (begrebs)logik siger, at det ikke kan lade sig gøre.

Ved at udelade sproget med alle dets begrænsninger blev Einstein i stand til at gennemskue problemerne med tiden og gravitationen. Fysikere lader sig ikke som du spærre inde i sprogets spændetrøje.

Seneste indlæg
Min ”religion”
af Tikka
23/04/2024 12:01
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Vigtige præciseringer
af Anonym
22/04/2024 16:51
FEJL VED TRÅDENS OVERSKRIFT?...
af Anonym
22/04/2024 16:20
Nyheder fra DR
Ukraine suspenderer konsulær bistand ti..
23/04/2024 12:05
Anklager mod dopingmistænkt håndboldsp..
23/04/2024 12:01
Lars Boje Mathiesen stifter nyt parti ti..
23/04/2024 11:33
EU-politiker brugte rødt kort og svinge..
23/04/2024 11:00
Migrantbåd forliser i Den Engelske Kana..
23/04/2024 10:53
Nyheder fra Religion.dk