annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15683607
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381898
Et andet syn 1991544
Åndelig Føde 1524281
Jesu ord 1523334
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, Hanskrist 219 gæster og 159 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål.


Ole kommer nu (omsider) med en reference til sine påstande: Sam Harris.
Om ham siger Wikipedia:
http://da.wikipedia.org/wiki/Sam_Harris
bl.a.:
Citat:
Med sit skarpe opgør med religion - af nogen karakteriseret som "militant ateisme" - lægger Sam Harris sig på linje med andre prominente ateister som bl.a. Christopher Hitchens, Richard Dawkins og Daniel Dennett. Dette firkløver betegnes undertiden The Four Horsemen med (ironisk) henvisning til Apokalypsens fire ryttere.
Wikipedia har et link: Interview om religion vs. ateisme, men når man klikker på det, får man:
Citat:
Denne video er ikke længere tilgængelig, fordi den YouTube-konto, som videoen er tilknyttet, er blevet lukket.
Beklager
Jeg har ikke fundet noget sted, hvor Sam Harris argumenterer for, at ateisme er viden, som Ole jo påstår - efter at jeg skrev, at jeg mente, at det ateistiske budskab ikke er noget man kan vide (underforstået: men naturligvis en holdning man meget vel kan have).

Om Sam Harris siger Wikipedie også:
Citat:
Sam Harris (født 1967) er amerikansk faglitterær forfatter. Han har en bachelorgrad i filosofi fra Stanford University og en doktorgrad i neurovidenskab fra UCLA. Han er også medstifter af Project Reason.
Hvor stor vægt man kan tillægge en filosofi-bachelor og neurovidenskabs-doktor, der som forfatter udgiver bøger alene på egen hånd, tror jeg de fleste vil sætte et spørgsmålstegn ved blinker

Oles eget link reklamerer for, at man skal købe en bog af Sam Harris, men i de forskellige udtalelser i linket har jeg ikke fundet noget, der understøtter Oles påstand om, at ateisme er viden.

Angående "en mening med livet", "det gode liv" osv. har jeg heller ikke fundet noget.
Men hvis det skulle være at finde et eller andet sted, havde det vel været rimeligt, om Ole havde peget på det og citeret det.

Det har Ole ikke gjort, så hvis det er på sådanne grundlag, Ole baserer sine diverse påstande, vil jeg nok mene, at jeg er lige så skeptisk her, som ateister almindeligvis er overfor de etablerede religioner (hvad også ateisterne naturligvis - ligesom jeg her - er i deres gode ret til) blinker

Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af ABC
24/04/2024 19:53
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Medicinrådet anbefaler medicin til beha..
24/04/2024 19:55
Den uvildige Elbit-undersøgelse bliver ..
24/04/2024 18:58
Genopdaget Klimt-maleri solgt for 224 mi..
24/04/2024 18:08
SF er ude forhandlinger om ny handicapaf..
24/04/2024 18:07
Mand varetægtsfængslet efter dødsulyk..
24/04/2024 18:03
Nyheder fra Religion.dk