annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15685097
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382002
Et andet syn 1991611
Åndelig Føde 1524567
Jesu ord 1523363
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
0 registrerede 427 gæster og 139 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Nyt år - med alt ved det gamle.


Kære Zenia/Ester.

Både du og serotonin/Jan har fortalt om, hvad EKIM har gjort for jer, og det synes jeg er udmærket. I har fundet en vej til at gøre jer selv til lykkeligere og mere medfølende mennesker, uden at have behov for at kritisere andres vej til en forståelse af livet. I skader ingen med den indstilling, og når I møder konflikter med andre mennesker, søger I løsningen i jeres egen holdning til omverdenen.

Sådan er det ikke med Arne og Thomas og Hanskrist og Michael. I deres øjne ligger fejlen altid hos modparten, som de anser som ringere begavede end dem selv. Det løser selvsagt ikke deres problem, for det kommer af deres ringeagt for andres veje til selverkendelse.

Min vej er en anderledes end din, for den går over en rationel erkendelse af denne verdens fakta, baseret på alt det vi kan måle og registrere objektivt, men det kræver nok en langvarig akademisk uddannelse at forstå, så det vil jeg ikke engang prøve at forklare dig. Det har dog bragt mig til et ståsted, der ikke er ret langt fra dit. Jeg vurderer ikke mennesker efter deres tro, viden eller intelligens, men udelukkende efter hvordan de behandler deres omgivelser.

Mennesker som du og Jan skaber ikke konflikter, men det gør de fire ovennævnte, hver gang de møder mennesker med et andet syn på livet. De kan ikke acceptere andre synspunkter end deres eget, og tryk avler som bekendt modtryk. Det hjælper ikke på sagen, at de hykler en kærlighed til verden, når de ikke praktiserer denne kærlighed, for det gør blot deres livsindstilling mere hul. Kærlighed er ikke noget, man skal hylde, men noget man skal vise i dagligdagen.

Mirakler var oprindeligt noget, som var uforståeligt, fordi det stred imod naturlovene. I dag er udtrykket degenereret til blot at betyde noget, som er uforståeligt ud fra observatørens erfaringer. Det har gjort mirakler "mulige", for hvad der er et mirakel for den ene, er måske forståeligt for en anden. At hævde, at verden er mirakuløs, er derfor blot at hævde, at man ikke selv forstår den. Det udelukker ikke, at andre kan forstå den, set fra en anden synsvinkel.

Men det gælder stadigt, at et universelt mirakel er en begivenhed, der strider imod naturlovene, og det har man ingen dokumenterede eksempler på, at det nogensinde er sket. Ægte mirakler er derfor umulige i dette univers, så vidt vores erfaringer rækker.

I min dagligdag praktiserer jeg det, som andre kun præker om, så jeg har det fint med alle mine omgivelser, og også med mig selv. Hvis mine tanker eller handlinger kan hjælpe folk til at finde deres egen vej gennem livet, så giver det mig glæde. Derfor bekæmper jeg også alle forsøg på at omvende folk til at basere deres liv på fiktive forestillinger om et personificeret skabende væsen i modstrid med vor viden om universet.

Hvis nogen af egen overbevisning kommer til den konklusion, er det i orden, men det er og bør forblive en privatsag. Alle religiøse organisationer er magtværktøjer, der søger at kontrollere menneskers tanker og opførsel, mest for egen vindings skyld. Jeg finder det også forkert at opdrage børn i en religiøs tro, for man fratager dem derigennem chancen for at finde deres egen vej til forståelse, og det har jo medført mange triste skæbner.

For at du bedre kan forstå min tankegang, er her noget for dig at tænke over: Hvis du tror på en Skaber som et væsen udenfor dette univers med et evigt liv, så er der jo logisk intet til hinder for, at universet kan have haft en evig eksistens bagud i tiden, eller at der eksisterer universer udenfor dette, som kan være årsag til eksistensen af dette univers. Det er sådanne teorier kosmologien bl.a. arbejder med, og dertil behøves hverken ens eget Ego eller et højere Ego for at antage muligheden for.

Mkh

Ole Bjørn :o)


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 00:40
Kom op på bjerget...
af ABC
24/04/2024 23:29
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Kendt Moulin Rouge-mølle har pludselig ..
25/04/2024 08:34
Over hundrede hvaler er strandet i Austr..
25/04/2024 08:33
Regeringen vil droppe PFAS i tøj, sko o..
25/04/2024 07:57
Flere bilister kører galt i haglvejr p..
25/04/2024 07:36
18 personer tiltalt for forsøg på at o..
25/04/2024 07:11
Nyheder fra Religion.dk