annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne

Hej Treram.

Når du skriver:
Citat:
- ligemeget hvilken type af gud man har, så er det yderst primitivt
så Jo, det kan jeg da godt følge dig i, og ifølge de af Einstein-citaterne, jeg nu kender til, så var det vel faktisk også dét, Einstein sagde.

Men fordi man forkaster alle gudsbegreber som værende for primitive (det gør jeg da egentlig også - måske lige bortset fra den med den brændende tornebusk) behøver det jo ikke at betyde, at man skal leve, som om tilværelse ikke er et mirakel blinker

Og når Einstein talte om en: illimitable superior spirit, og som han nærmere betegnede som:
Citat:
the existence of something we cannot penetrate, of the manifestations of the profoundest reason and the most radiant beauty, which are only accessible to our reason in their most elementary forms
så vil jeg tillade mig at mene, at Einstein netop hævede sig op over ethvert gudsbegreb i sin "dybe religiøsitet" (som han jo selv kaldte det).

Samenholdt med bl.a. Einsteins udsagn om, hvor lidt (mindre end en tusindedel af en procent) vi mennesker opfatter af verden, så giver det mig et billede af en mand, som trods sin genialitet som fysiker - der udvidede menneskets viden kolossalt - alligevel evnede at bevare sin respekt, sin ydmyghed - og sin kærlighed - til "the most radiant beauty", som han jo bl.a. betegner dét, verden efter hans mening i virkeligheden er.

Herefter er for mig al snak om teisme, ateisme og rationalisme ligegyldig (men jo ikke videnskab, kunst og religiøsitet).
(Jeg har famlet mig frem til at forsøge mig med udtrykket verdens sande væren, og dét, Einstein udtrykte, er for mig at se egentlig det samme - blot med mere præcise ord smiler )

Jeg er jo helt enig med dig i, at det ikke er præsterne og de etablerede religioner, man skal have respekt for (men jeg tillader mig dog en vis grad af nostalgisk glæde over dem).

Det hindrer jo imidlertid ikke respekt, ydmyghed og kærlighed til virkeligheden - uanset et det er så lidt, vi ved om den smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk