annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15644126
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379063
Et andet syn 1988526
Jesu ord 1521841
Åndelig Føde 1509481
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
0 registrerede 137 gæster og 27 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Einstein-citater

Jeg kan ikke få øje på insinuationer - ej heller på nobet præcist fra dig Hanskrist..
Arne Thomsen: Jeg er ikke specielt glad for Einstein-citater, men finder dem da interessante - især fordi de synes at åbne for videre perspektiver, end vi normalt ser fra den kant
[x] Hanskrist: hvorfor reagerer du ikke på de utallige meget afgrænsede og præcise spørgsmål jeg stiller dig
[x] Hanskrist: hvorfor glider du gang på gang udenom enhver drøftelse
[x] Hanskrist: vil det sige at du overhovedet ikke forstår, eller måske ikke læser, hvad jeg skriver???
[x] Hanskrist: jeg prøver en gang mere til ære for dig arne,, einstein citaterne har at gøre med brugen af vores cognitive evner i forbindelse med at forstå vores omverden, den fysiske virkelighed,, mener du dette fortæller noget om den astrofysiske virkeligheds beskaff
[x] Hanskrist: beskaffenhed
[x] Hanskrist: altså mener du at hvordan den menneskelige intelligens (forstand), hjerne, bevidsthed og ånd arbejder med de videnskabelige spørgsmål og problemer og viden, fortæller noget om den fysiske virkeligheds beskaffenhed
[x] Hanskrist: for de citater du har bragt af einstein gælder allesammen spørgsmålet om hvordan den menneskelige intellekt bedst arbejder for at forstå den fysiske virkelighed
[x] Hanskrist: at dette kan være så svært for dig at forholde dig til, viser at du ikke rigtig har styr på hvad det er du selv vil med citaterne
[x] Hanskrist: men det lykkedes dig at tirre bjørnen og simon, hvorimod en mere fornuftig reaktion fra deres side ville ha været, "og hvad så", hvorved de kunne ha tvunget dig til at tage stilling til disse citater, hvad det er du mener de siger noget om,, men så snu va
[x] Hanskrist: så snu var bjørnen og simon ikke, de mistede overblikket
Arne Thomsen: Hanskrist, du forsøger at afpresse mig en bestemt holdning til citaterne. Det finder jeg ikke rimeligt.
Arne Thomsen: Det, jeg ser, er, at Einstein synes at se ud over den snævre videnskabelige metodik og dens verden. Det finder jeg klogt og rigtigt.
Arne Thomsen: Men i første omgang betvivles det jo, hvad Einstein faktisk har sagt.
Arne Thomsen: For mig at se, forekommer citaterne ellers at at hænge ganske godt sammen.
Arne Thomsen: Og jeg fornemmer, at det er det videre udsyn - ud over det strengt videnskabelige, der provokerer visse debattører overraskende stærkt.
[x] Hanskrist: næh jeg spør dig blot om du ikke er enig med mig i at spørgsmålene netop drejer sig om det jeg beskriver, men ikke tar stilling til den fysiske virkeligheds beskaffenhed
[x] Hanskrist: oversættelserne er okay,, det har jeg nævnt at jeg mener,, og du har ret i at einstein ikke dannede sig sit virkelighedsbillede alene ud fra viden, da han sagde at ingen magtede denne opgave,,ingen havde overblikket
Arne Thomsen: Jeg er ikke enig med dig. "Den fysiske virkelighed" synes iflg. citaterne kun at være en del af den fulde virkelighed. Det er den samme fornemmelse, jeg også har
[x] Hanskrist: da ingen videnskabsmand kan overskue den samlede viden, så må man benytte sig af sin fantasi og forestillingsevne for at fremmane et virkelighedsbillede
[x] Hanskrist: nej nu misforstår du noget arne,, at mennesket har intelligens, bevidsthed, ånd og tænkning og fantasi intuition etc,, lader einstein ikke betyder at så er den fysiske virkelighed også sådan beskaffen,,der misforstår du
Arne Thomsen: Der er efter min opfattelse mere i det. Verden er mere end, hvad videnskaben kan "se". Det fornemmer jeg, at Einstein også mente.
[x] Hanskrist: nu blander du tingene sammen som du så ofte gør
[x] Hanskrist: at du er intelligent og et åndsvæsen,, betyder ikke at du kan overføre disse forhold til den astrofysiske virkelighed,, som du har det med at kredse om
Arne Thomsen: Tænk blot på hans billede af "træets grene". Det var vist videnskab, poesi og religion, som Einstein "blandede sammen" .:)
[x] Hanskrist: der er temmelig sikkert ikke ånd eller ånder i astrofysiske forhold, ihvertfald mener einstein ikke dette, en sådan faktor indfører han ikke
Arne Thomsen: Jeg gider ikke høre mere på dine påstande i aften Hanskrist.
[x] Hanskrist: du påstår noget, jeg påstår ikke noget
[x] Hanskrist: jeg bevarer bare en vis logik i det vi taler om
[x] Hanskrist: logik og fornuft, så vi ikke bruger ordene og begreberne frit, men som de er tænkt
Arne Thomsen: Her er det første citat: "Alle religioner, kunst og videnskab er grene på det samme træ".
Arne Thomsen: Det er jeg enig i.
Arne Thomsen: PÃ¥standene her er Einsteins - ikke mine
[x] Hanskrist: dette er korrekt, videnskab er et menneskeligt kulturelt produkt
[x] Hanskrist: men det betyder ikke at naturvidenskab har samme genstand som religion og kunst
[x] Hanskrist: og det betyder ikke at naturvidenskab putter noget bevidsthedsmæssigt, eller åndeligt, ud i den fysiske virkelighed,
[x] Hanskrist: hvis du tror at det betyder at naturvidenskab har som genstand, det spirituelle og bevidsthedsmæssige, åndelige, som religion selvfølgelig har som sin genstand,, så har du misforstået det
Arne Thomsen: Læs dog, hvad der står, og lad være med at skyde min en hel masse i skoene
[x] Hanskrist: jamen kære mand, der står jo nøjagtig som jeg forklarer dig
[x] Hanskrist: og der står ikke at fordi religion har som genstand den menneskelige bevidsthed, ånd, det åndelige spirituelle som sin genstand,, at så har også videnskab de samme forhold som sin genstand,,
[x] Hanskrist: jeg læser netop hvad der står,, du forstår altså ikke hvad der står,, nu må jeg holde med bjørn og simon
[x] Hanskrist: naturvidenskab
[x] Hanskrist: alle religioner, kunst og videnskab er af samme træ, fordi de alle 3 er frugter af den menneskelige ånds frembringelser,,, men der står ikke at fordi religion har det åndelige bevidsthedsmæssige som sin genstand, så har naturvidenskab også dette, for natu
[x] Hanskrist: for naturvidenskab har som sin genstand den fysiske virkelighed
[x] Hanskrist: fordi der skal menneskelig intelligens bevidsthed til for at trænge ind i de fysiske hemmeligheder, atomernes opbygning eksempelvis mmm så betyder dette ikke at der også opereres med noget åndeligt i forbindelse med den fysiske virkelighed
[x] Hanskrist: jeg har sagt det før, du lader nogle insinuationer flyve rundt i luften arne,, det må man ikke
Arne Thomsen: Vrøvl! Du tillægger mig en bestemt mening, som ikke er min - og kalder det insinuationer
[x] Hanskrist: så indgå dog i en seriøs drøftelse af de her forhold,, blot ukritisk bringer du en masse citater af einstein som du ikke vil præcisere hvad dækker over
Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 00:00
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
17/04/2024 19:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
17/04/2024 13:26
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
11-årig piges fund af kæbeben stammer ..
18/04/2024 06:01
Storebæltsbroen er åben igen efter kor..
18/04/2024 05:16
Beredskabet om Børsen-brand: 'Vi tager ..
18/04/2024 04:44
Amsterdam til kamp mod masseturisme: Ind..
18/04/2024 03:58
Qatar genovervejer sin mæglerrolle i vÃ..
18/04/2024 02:40
Nyheder fra Religion.dk