annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Der er RAV i æ HAV
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 510 gæster og 40 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Kræn-P
Emne: Re: Selvet og Nu'et.

Kære Hanskrist.

Når talen er om Nu’et kan vi igen begynde med Søren Kierkegaard (SK). Hans pseudonym Vigilius Haufniensis har i kapitel 3 i »Begrebet Angest« nogle dybsindige overvejelser over begrebet ’Øieblikket’, som herved bliver til et af de centrale begreber i SK’s filosofi. Øjeblikket er ikke fortid, thi fortiden er det, som er forbigangent. Øjeblikket er heller ikke fremtid, thi fremtiden er det vordende, og ikke det, som er.

Øjeblikket er derfor noget helt for sig selv, der står uden for tidens strøm. Derfor betegnede SK ’Øieblikket’ som ’Evighedens Nucleus’. Thi evigheden er hos SK det, der står uden for tidens succession, og som er »det uendeligt indholdsfulde Nærværende.« Evigheden er således ikke et tidsforløb in infinitum.

Skal du derfor opleve evigheden – det uendeligt indholdsfulde nærværende – er det i øjeblikket, i Nu’et, du skal finde det. Ikke i dit ego’s ulidelige cirklen om det forbigangne og det tilkommende, men i Nu’et – netop nu. For eksempel i den kristnes dybe og inderlige bøn, hvor der sker en nedsynken i Kristus.

Som du véd, er jeg ikke kristen, men blot en søgende – slet og ret. Men det betyder ikke, at jeg af den grund har forladt evigheden som det uendeligt indholdsfulde nærværende. Derfor har jeg omskrevet den kristne Anti-Climacus’s formel for fortvivlelsens fravær til en ikke-kristelig version:

»Dette er nemlig formelen, som beskriver Selvets tilstand, når fortvivlelsen ganske er udryddet: I at forholde sig til sig selv, og i at ville være sig selv hviler Selvet gennemsigtigt i den tomhed, som er oprindelsespotentialet for alt, hvad der kan foreligge i sindet.«

Lad mig supplere dette med noget autobiografisk. Det er ganske mange år siden, jeg selv for alvor kom frem til den forståelse af evigheden, som jeg netop har gjort rede for. Det skete en sommermorgen, da jeg gik til Charlottenlund Station for at tage S-toget ind til byen. Medens jeg gik, planlagde jeg et par møder, der skulle afholdes i dagens løb. Samtidig overvejede jeg, hvordan en vanskelig sag skulle gribes an.

Da jeg kom til stationen, gik det pludseligt op for mig, at jeg bevidsthedsmæssigt havde været et helt andet sted end dér, hvor jeg faktisk befandt mig. Dette gav mig en skuffelse, fordi jeg derved havde fortabt et stykke af mit liv. Derfor gik jeg tilbage til vort hus og tog turen én gang til fra entrédøren.

Det var en smuk sommermorgen, som jeg nød i fulde drag, medens jeg gik ad Bregnegårdsvej og hørte fuglesangen fra Charlottenlund Skov og spættens trommehvirvel inde i Forstbotanisk Have. Solen var allerede kommet et stykke op over trætoppene og varmede mildt i morgenens kølighed.

Dette var at leve. Leve i den tid, som er nu – netop nu – i stedet for at leve i fremtidens fiktive uvirkelighed eller i fortidens forbigangne illusion. Thi dette er det evige liv, at du følger Tømrersønnens opfordring til ikke at bekymre dig om dagen i morgen.

Og herefter, kære Hanskrist, er ordet dit, ligesom det også er debatkollegernes.


Med venlig hilsen

Kristian Pedersen

Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Skotlands regeringschef træder tilbage
29/04/2024 13:21
Andreas Mogensen er tilbage på dansk jo..
29/04/2024 12:39
Færdselsuheld spærrer spor og skaber k..
29/04/2024 12:39
Mand fundet død i skurvogn i Dragør
29/04/2024 11:39
Salling Group omsatte for rekordmange mi..
29/04/2024 11:38
Nyheder fra Religion.dk