annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: DIALOG UDEN KNÆFALD

Hej Treram.

Du skriver:
Citat:
Jeg vil nu mere mene, at det er de troende der er farveblinde, de kan kun se en farve, deres hjerne kan kun fokusere på en gud, der holder dem i et klamt favntag og bestemmer hvordan de skal leve livet sort i sort og det er ikke engang en farve.

OK - det er så din mening, som naturligvis er din gode ret at have - ligesom det er min ret at se menneskehedens mange religioner som et farverigt og fantasifuldt "spraglet landskab" - i modsætning til alene naturlove og tilfældighed.

Du skriver også:
Citat:
Jeg mener ikke jeg går langt udenom, at verden er, men er meget interesseret i hvorfor verden er, så der ramte du vist ved siden af. Jeg er så til gengæld ikke påvirket af en religiøs mening om hvorfor, men åben for alle forklaringer.

"Alle forklaringer" skriver du.
Her er der vist ikke så megen trængsel, for der er vel grundlæggende kun to, vi kan få øje på:
- Verden er skabt ud af intet.
- Verden har altid været.

Den første er da vist ufattelig - og den anden er vel et endnu større mysterium?

Har du noget at tilføje her - udover kritik af andres idéer?

For de religiøst anlagte - som jeg fortsat vil hævde er langt størstedelen af menneskeheden - er dette jo netop dét, der sætter religiøsiteten i gang - oplevelsen af, at det værende er helligt, får eventyrfortællingerne til at blomstre - lidt på samme måde, som vi ser i moderne billedkunst.

Du kan sige, at alt moderne maleri er løgn - og det kan du jo egentlig have ret i - men er det det hele? smiler

Og du kan tilsvarende sige, at alle religiøse forestillinger er løgn.
Det ka' du jo også have ret i, men derfor ka' de jo godt ha' fat i "en flig af sandheden" - den større sandhed, som vi mennesker ikke ka' nå, men som den religiøse aner eksisterer - og som ateisten vel fornægter?

Hvad aner du - udover at du ikke tror på "eventyrene"? smiler

M.v.h. Arne.

P.S.: Dette også et svar på Ole Bjørns chat-indlæg herom.
Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk