annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Paul Tillich
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 310 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: DIALOG UDEN KNÆFALD

Hej Treram.

Der har været afbrydelse af telefonforbindelserne her, hvor jeg bor, hele aftenen, men jeg er tilfældigvis vågnet nu og ser dit indlæg.

Du har ret i, at jeg blev ked af det - eller som du skriver: sur - da jeg læste, at du godt måtte ha' dine meninger, men at andre ikke måtte.
Det er min fornemmelse, at du nu bløder lidt op her, og det er jeg til gengæld glad for.

Emnet, du bringer på bane, hvordan de religiøse idéer er opstået, er bl.a. grundigt behandlet i et 4 binds værk af en mand, der hedder Mircea Eliade (Professor i religionshistorie): De religiøse ideers historie, som er oversat til dansk (Gyldendal ISBN 87-00-60482-8).

Han skriver bl.a. indledningsvis:
Citat:
Det er vanskeligt at forestille sig, hvorledes den menneskelige ånd skulle kunne fungere uden den overbevisning, at der i verden findes noget ubestridelig virkeligt. Og det er umuligt at forestille sig fremkomsten af en bevidsthed, som ikke skulle tillægge menneskets stræben og erfaring en betydning. Bevidstheden om en virkelig og meningsfuld verden er inderligt forbundet med opdagelsen af det hellige. Gennem erfaringen af det hellige har den menneskelige ånd fattet forskellen mellem det, der viser sig som virkeligt, kraftfuldt, rigt og betydningsfuldt, og det som er blottet for disse egenskaber, nemlig tingenes kaotiske og farlige strøm, den meningsløse og tilfældige opdukken og undergang. Det hellige er et element i bevidsthedens struktur og ikke et stadium i denne bevidstheds historie. At leve som et menneskeligt væsen var allerede i de ældste kulturer i sig selv en religiøs handling, for seksuallivet, arbejdet og det at få føden havde en sakramental betydning. Med andre ord: at være - eller rettede at blive - et menneske er ensbetydende med at være "religiøs".

Her, hvor jeg bor, ligger der en kirke, Kalvehave Kirke, som er fra 1200-tallet.
Historien er jo at at Harald Blåtand lidt før år 1000 besluttede at Danmark skulle være kristent - og resterne fra den beslutning kan jo stadig aflæses i Danmarks Grundlov.
Denne statskirke blev siden omdøbt til at være en folkekirke, hvad den dog aldrig blev, idet det stadig alene er præsteskabet, der bestemmer det religiøse (Det er derfor, jeg har meldt mig ud).

Men før denne kirke blev bygget lå der på samme sted en helligkilde (hellig: hel, fuldkommen - heldbringende), hvis historie går længere tilbage, end nogen ved, formentlig helt til stenalderens mennesker, som levede her - og som nød godt af det gode vand - altså - som Eliade skriver: Noget der har betydning.

For mig er universets overvældende og ufattelige storhed - og tilværelsens mysterium - det et være - sådanne kilder til oplevelse af noget helligt - og baggrund for, hvordan jeg ønsker at leve mit liv.
Og enten du respekterer en sådan livsindstilling eller ej, så er det altså det fundamentale i min religiøsitet.

Så må du for min skyld gerne håne og kritisere de mange varianter af menneskers forestillinger om det helliges ophav - det guddommelige - som jo ofte antager meget primitive og tillige korrupt dominante former - og som jeg er enig med dig i at kritisere.

Men selve oplevelsen af det hellige, den kan du kritisere og håne alt det, du vil - men du kan ikke tage den fra mig smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Nyheder fra Religion.dk