annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Den store synagoge i Krakow.
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 432 gæster og 189 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: DEN JØDISKE LOBBY

Kære Borad.

Måske skulle du lige læse mit indlæg igen, for det virker som om du har læst en masse ind i det, som jeg ikke har skrevet..

Citat:
Udover det, så skal du da være velkommen til at kalde det chassidistisk, du er dog blot den eneste jeg nogen sinde har oplevet bruge den bøjning..


Nu bruger jeg overhovedet ikke denne version af stavemåden, og at du ikke er stødt på hassidistisk før er ikke mit problem. Jeg er stødt på det i mange diskussioner.

Jeg skelner mellem hassid-jøder (egentlig kha'sid) og hassidisme på samme måde som jeg skelner mellem islam og islamisme, hvor det sidste betegner den yderligtgående del af bevægelsen/religionen.

Må jeg minde dig om, at du selv har brokket dig over brugen af begrebet ultra-ortodoks.
Citat:
.. Hvad jeg vil sige, er at de ortodokse jøder (som lige så vel kan betegnes som ultra-ortodokse) er blandt "mine" altså moderne ortodokse eller national-religiøse (på hebraisk Dati Leumi)..

Jeg vil dog ikke afvise at der er "ultra-ortodokse" blandt lobbygrupperne i USA..

Vil lige tilføje, at det er den generelle brug af begrebet "ultra-ortodoks" jeg plæderer imod, ikke at du bruger udtrykket.. Jeg finder begrebet mangelfuldt og vildledende, men gør mig dog ikke de store forventninger om at udenforstående orker at sætte sig ind i de mange grupper der udgør de chassidiske bevægelser:


Hvorfor du nu har ændret mening, og kræver et "mere specifikt" sprogbrug, står mig ikke klart, men jeg skal da gerne gentage, at der både er ortodokse og ultra-ortodokse partier i Knesset.

Du undlader helt at kommentere de ulovlige israelske bosættelser. De kan vel hverken betegnes som forsvar eller som forsøg på at skabe fred.

Din slutbemærkning er temmelig underlødig i betragtning af, at jeg har været med til at starte denne side, for at ingen skal blive tvunget til at holde mund.

Dit indlæg her virker mest som et udtryk for, at jeg skal være enig med dig eller lade være med at udtale mig om israelske forhold.

Mvh

Ole Bjørn ;)

P.S. Hvad med at melde dig ind i støtteforeningen, så du kan støtte ytringsfriheden her. 60 kr. om året kan vel ikke vælte dit budget.

Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Kinesiske Temu er den tredjemest populæ..
26/04/2024 13:00
Beredskabet: Ny røg ved Børsen giver i..
26/04/2024 12:06
Ung mand fængslet for besiddelse af sto..
26/04/2024 12:05
Randers Havn vil tage imod forurenet jor..
26/04/2024 11:25
Migranter søger mod Irland efter Storbr..
26/04/2024 10:57
Nyheder fra Religion.dk