1
registreret
(1 usynlig),
210
gæster og
69
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Ilskov-Jensen
Emne: Re: Den "dyrbare" euro...
|
FARVEL FOR ALTID, du danske velfærdsstat...!?
Den fælles mønt med dens strenge ØMU-kriterier (nødvendigjorte af ønsket om en fælles møntfods-værdi, som selvsagt skal opretholdes af ALLE euro-landene, således at ingen "kører på frihjul"), kombineret med EU´s generelle økonomiske liberalisme (undtagen på landbrugsområdet), samt ikke mindst EU´s såkaldte SOCIALE DIMENSION samt den RETTIGHEDSTÆNKNING, der har fået en langt mere fremtrædende plads i den nye Lissabontraktat end det nogensinde før har været tilfældet, vil altsammen i det lange løb gøre det vanskeligt for os at opretholde vor danske velfærdsstat.
Jamen hvordan kan Lissabontraktatens tilsikring af SOCIALE RETTIGHEDER til EU-borgerne medvirke til at undergrave vor danske model, vil læseren måske forundret spørge...!?
Jeg vil svare ved at henvise til et uhyre tankevækkende interview med professor i EU-ret ved Københavns Universitet, Hjalte Rasmussen, som blev bragt i Orientering på P1 den 8. april i år.
Link: http://www.dr.dk/P1/orientering/indslag/2008/04/08/181729.htm
Professor Hjalte Rasmussen bruger de uddannelsessøgendes studieunderstøttelse som eksempel på et socialt gode, der risikerer at forsvinde om nogle år (eller årtier) som følge af den dominerende EU-rettighedstænkning.
Som det er nu, kan studerende frit studere i et hvilket som helst andet EU-land; hvorimod kun landets egne borgere er berettiget til den SU, som eventuelt ydes i det pågældende land.
MEN DET ER JO DISKRIMINATION af de studerende fra de andre EU-lande, og da Lissabontraktatens Menneskerettighedsafsnit forbyder diskrimination, samt tilsikrer alle EU-borgere ens behandling i samtlige EU-lande, så kan resultatet meget nemt blive, at EF-domstolen på et tidspunkt pålægger Danmark at udbetale studerende ved danske universiteter og læreanstalter fra andre EU-lande SU i akkurat samme omfang, som danske studerende får...!
Hvis studerende fra alle EU-lande ved dom får ret til at få SU i Danmark, vil den danske statskasse blive udsat for en helt uventet belastning, da studerende i 10.000 vis i så fald må formodes at ville søge til Danmark fra lande som Frankrig, Spanien og Italien, hvor de ikke blot ikke får SU; men ligefrem skal BETALE for at gå på de højere læreanstalter...
Da vi, som Hjalte Rasmussen siger: "Ikke kan udbetale socialhjælp til Gud og hver mand og hans far" kan resultatet meget nemt blive, at den nuværende danske SU-ordning enten udhules eller fuldstændig afskaffes.
-------------------------------------------
Dette er udtryk for den RETSLIGGØRELSE AF DET POLITISKE, som bl.a. den fremtrædende jurist Kirsten Ketscher allerede for tre år siden i en analyse fremhævede som et karakteristisk kendetegn ved Fortatningstraktaten (og derfor også ved dens kopi, Lissabontraktaten), og som jeg i årenes lød har gjort opmærksom på i flere tidligere kommentarer på forskellige debatfora:
Fra toppen af EU-hierakiet udstedes en lang række abstrakte og vagt formulerede "rettigheder" for EU-borgerne, som det efterfølgende ikke er de folkevalgte politikeres; men derimod nogle ikke-folkevalgte dommeres og embedsmænds opgave nærmere at definere, afgrænse og fylde med konkret indhold.
Det principielt væsentlige i denne forbindelse er ikke, om Danmark engang i fremtiden p.g.a. EU´s anti-diskriminationsregler må afvikle en eller flere af vore nugældende sociale støtteordninger, fordi "vi ikke kan give socialhjælp til Gud og hvermand og hans far" (bemærk: Det er EU-BORGERSKABET, der søges gennemtrumfet her. Og vi får ellers konstant at vide, at EU-borgerskabet "har mistet enhver betydning"...!):
Det forfatningsretlige væsentlige er, at vi, d.v.s. de danske vælgere og det danske Folketing, IKKE MERE ER HERRE OVER UDVIKLINGEN I VORT EGET LAND PÅ VÆSENTLIGE og HØJPOLITISKE INDENRIGSPOLITISKE SAGSOMRÅDER; men i stigende grad bliver afhængige hvad nogle ikke-folkevalgte DOMMERE ved EF-domstolen måtte dømme. (Som nævnt kaldes denne udhuling af Folkestyret "retsliggørelsen af det politiske").
Som DEMOKRAT er jeg indlysende nok meget stærk modstander af denne udvikling, som jeg - og jeg mener med fuld ret - betegner som skabelsen af et nyt oplyst Enevælde.
Den oplyste Enevælde var nemlig IKKE et diktatur, hvor borgerne ingen retssikkerhed havde, tværtimod: Den oplyste Enevælde var kendetegnet ved både humanisme og en høj grad af retssikkerhed for den enkelte borger (endda med idealer om retslighed, som dog først blev virkeliggjort ved stændersamfundets afvikling i løbet af 1800-tallet). Altsammen styret og overvåget af nogle yderst veluddannede embedsmænd (næsten allesammen jurister!), som ifølge egen selvforståelse "regerede land og rige til fælles gavn og bedste".
DERFOR, hvor parakdoksalt det end lyder: EU-tilhængerne vil "frem til fortiden".......og ofrer tilsyneladende gladeligt den ellers så højt besungne "danske model" på det store EU-ideals alter...!
Henrik Ilskov-Jensen
P.S.: Det kan stærkt anbefales at høje HELE interviewet med professer Hjalte Rasmussen (det varer ca 17 minutter), som jeg ovenstående har linket til. Hvis I gerne vil kontrollere mine oplysninger; men ikke har tid til at høre hele radio-interviewet, så finder i omtalen om SU-problemerne i slutningen af samtalen).
|
|
|
|