annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Limfjorden Nørresundby siden
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 217 gæster og 30 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: SKAL VI BLANDE OS?

Hej Anne.

Min fornemmelser er, at vi i det store og hele er ret enige, men der er dog alligevel et par "vinkler", der frister mig.

Richardt Riis - ærke-lutheraneren - optræder ikke i denne tråd, men derimod i den gamle debat, hvor han jo - efter min mening - scorer point - i en situation, hvor han har alt at vinde - og intet at tabe - netop p.g.a. Islams træghed.

Jeg kan kun give dig ret i, at magtbegær og pengebegær også forekommer mange andre steder end i de etablerede religioner - men altså - desværre - også dér.

Om Islam var fredelig i sit udgangspunkt (som du tvivler på), ved jeg ikke.
Eksisterede begrebet fredelighed overhovedet på det tidspunkt - i den kultur, som vel var præget af velstand hos den herskende klasse - modsat den jødiske situation omkring vort år 0 - undertrykt af det romerske kejserrige?

At mænd dominerede kvinder og børn (som der jo nok var flere af, end der kunne bødfødes) skyldtes vel især, at muskelkraft var afgørende for overlevelse i karavanevejenes Mekka på Muhammeds tid.

En anden situation - hvis beretningen er sand - var jo, da kvinderne fandt ud af at putte frø i jorden, hvor den var frugtbar - agerbrug - hvorfor de stærke mænd, der var jægere og fiskere, blev de små - og der kom kvindelig arvefølge og kvindelige guder i mellemøsten (Astarte o.a. - ofringen af førstegrøden - inclusive de førstefødte - som de omstrejfende jødiske nomader gik imod - Abraham og Isak på bjerget).

I dag er muskelkraft ikke længere afgørende, hvorfor kvindelige kvaliteter ikke længere automatisk er underordnede, men samfundenes tilpasning hertil er langsom og træg.

Du stejler over Koranens guddomsord, men du stejler ikke over tømrersønnen, som kristne hævder er Gud.

For mig er det indlysende, at Koranen er behæftet med menneskelige fejl - lige som jeg tror, det gælder overleveringerne om Jesus.

Men det hindrer ikke min respekt for, at begge de to oprindelige åbenbaringer kan være guddommelige.

Tænk, hvis vi kunne nøjes med at holde os til dét!

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Brand brudt ud pÃ¥ altan i Nordvest i KÃ..
18/04/2024 19:50
Ny ældrereform præsenteres i aften
18/04/2024 18:31
Dansk Erhvervs medarbejdere kan låne ko..
18/04/2024 17:39
Nye slagteri-kollegaer vækker ikke bege..
18/04/2024 17:31
Seks anholdt for røveri, bedrageri og t..
18/04/2024 17:26
Nyheder fra Religion.dk