annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15654256
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379837
Et andet syn 1989249
Jesu ord 1522326
Åndelig Føde 1513299
Galleri
Hvem gemmer sig bag HansKrist
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 330 gæster og 25 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: SKAL VI BLANDE OS?

Hej Anne.

Jeg glæder mig over vores enighed angående, hvad du benævner som "åbenbaringselementerne".

Og jeg kan da også følge dig i, at Kristendommen "gi'r kejseren, hvad kejserens er, og Gud, hvad Guds er" - mens Islam "gi'r det hele til Gud, som også er kejseren" - eller m.a.o. at Islam er en lovreligion, hvad Kristendommen jo ikke er (men alene gi'r de overordnede retningslinier) - hvis du ellers kan acceptere en sådan formulering ;)

Islam følger jo traditionen, som vi kendet fra GT, med rækken af profeter, hvor de regner Jesus og Muhammed som de to sidste, mens Kristendommen jo ser Jesus, som Gud selv, den anden person i Den Hellige Treenighed.

Det hævdes, så vidt jeg ved, at Muhammed var analfabet og dikterede sine ord til en skriver - endnu et element af usikkerhed, hvad Koranens ufejlbarlighed angår - men det hævdes også, at Muhammeds "budskab" ændrede meget på den tids eksisterende samfundsforhold (bl.a. bedre forhold for kvinder, slaver og dyr samt ophør af stammekrige).

(Om Jesus også var analfabet, ved vi vist ikke. Vi har jo kun hans ord på skrift via, hvad andre har hørt - og at han brugte Davids salme nr. 22 på korset siger jo ikke, at han kunne læse)

Imidlertid "fanges" Islam - som jeg ser det - af sine detaljerede anvisninger, fordi de anses at være af guddommelig herkomst, og derfor nødvendigvis må være uforanderlige - og dermed kommer ud af trit med verdens ændrede tilstand.

Dertil kommer jo så - som i alle religioner - magtbegæret og pengebegæret, der fordærver den oprindelige kvalitet.

Om det vil lykkes nutidens muslimer at vriste sig fri af fastlåstheden, må tiden jo vise.
Islam har jo ikke haft så mange år til det, som Kristendommen har haft.

Og havde de kristne ikke kunnet frigøre sig, ville der jo - med Paulus in mente - næppe være mulighed for kvindelige præster - hvad jo stadig ikke er muligt hverken i de romersk katolske eller ortodokse menigheder - altså blandt meget langt over halvdelen af alle kristne.

Sammenfattende er min holdning til Islam og muslimer anerkendende overfor denne religions oprindelige kvaliteter - forhåbningsfuld overfor renæssancemulighederne - og "hårdt mod hårdt" overfor fanatisk islamistisk terror og forsøg på dominans.

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 13:19
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Formand i Danmarks Cykle Union trækker ..
19/04/2024 18:43
Droner gjorde ingen skade, siger Iran
19/04/2024 18:35
Bryggerigigant lukker med deres største..
19/04/2024 17:49
Nato lover flere luftforsvarssystemer ti..
19/04/2024 17:22
Tre ældre kvinder stukket ned i Sverige..
19/04/2024 16:44
Nyheder fra Religion.dk