annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 331 gæster og 283 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Kræn-P
Emne: Re: "DE TROENDE"



Kære Treram.

Tak for dit indlæg. Jeg tror, vi kan blive enige om den trivialitet, der består i at konstatere, at vi mennesker nu engang er yderst forskellige, og denne diversitet skal vi være glade for, fordi den er med til at skabe dynamik og frugtbar interaktion mellem os. Jeg ville meget betakke mig for at leve i et samfund, hvor alle havde de samme holdninger og indstillinger.

Vi har formentlig begge erfaringer med hensyn til ansættelse af medarbejdere på en arbejdsplads. Det er jo vidt forskellige mennesketyper man går efter afhængigt af, hvilken type job, der er tale om. En PR-chef skulle gerne have andre egenskaber end en økonomichef, der har ansvar for bogholderiet og budgetlægningen.

Lad os derfor i al venskabelighed blive enige om, at du og jeg er forskellige, og at der derfor på et debatforum er rig anledning til, at vi kan komme i dialog med hinanden. Og det går jo efter min opfattelse ganske udmærket.

For nu at tage dette med jagten, så forstår jeg fuldt og helt, at der er mange mennesker, der ville få kvalme, hvis de skulle være med til at slå dyr ihjel. Her tror jeg for mit eget vedkommende, at min landlige opvækst i almuens bondekultur spiller er væsentlig rolle. Vi havde ikke noget pusse-nusset forhold til vore dyr, men vi holdt bare af dem, fordi de var en del af husmandsstedets liv og var en del af den virksomhed, der skulle skaffe os mad på bordet.

Og dyrs tilværelse endte nu engang med en slagtning. Jeg var vel næppe mere end fem-seks år gammel, da jeg første gang fik til opgave at røre i blodet, der styrtede ud i spanden, da slagteren åbnede grisens halspulsåre. Dette var en ganske dagligdags begivenhed, som man ikke hæftede sig synderligt ved.

Generelt behandler bønder deres dyr ordentligt, og man kunne lave mange drengestreger derhjemme, uden at verden styrtede sammen, men at skulke sig fra at vande dyrene eller give dem foder til tiden, gjorde man kun én gang. Samtidig var dette at slå dyr ihjel, noget man ikke havde andre følelser involveret i, end at det skulle ske så hurtigt og effektivt som muligt.

Sådan har jeg det også i dag. Rådyrene her på Gammelmark har ikke anden status i min bevidsthed, end en besætning af kødkvæg ville have. Den eneste grænse, jeg har med hensyn til at slå dyr ihjel, er Rigshunden Sniff den Sjette Pedersen. Han har i tolv år boet i vort bryggers, hvor døren til køkkenet altid står åben, og han betragter sig som hørende til en flok, der består af ham selv, Birthe og undertegnede. Men når han om et par år ikke holder længer, vil det blive dyrlægen, der kommer til at tage livet af ham.

Det andet tema i vor debat – spørgsmålet om religiøse oplevelser – kan vi formentlig argumentere frem og tilbage om i én uendelighed. Men her må jeg sige rent ud, at jeg som type nok føler mig mere hjemme i dialogen med for eksempel Arne Thomsen, end jeg gør med dig. Dette må du endelig ikke tage mig ilde op, for det ene er ikke bedre end det andet, og derfor er det gennem meningsudvekslingerne, vi skal lære, at der altså er andre måder at tænke og føle på end dem, man selv er optaget af.

Herefter er ordet dit.


Med venlig hilsen

Kristian

Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Nyheder fra Religion.dk