annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15661808
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380454
Et andet syn 1989812
Jesu ord 1522529
Åndelig Føde 1515936
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 242 gæster og 25 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: "DE TROENDE"

Hej Kræn-P - Kristian.

Tak for svar.

Det var jo dét, at du ikke hér skrev noget om dét, der var imellem dine tanker derude i skoven, der fik mig til at drille.
Men - indrømmet - det er jo ikke rigtig til at finde ud af at skrive om netop dét - selv om det jo egentlig er så enkelt og ligetil (synes jeg i hvert fald) smiler

Og når du skriver:
Citat:
"Jeg tror, at det hører med til næsten alle menneskers psykiske inventar, at vi kan have religiøse oplevelser. Der må være én eller anden grundlæggende struktur i dybet af os, som skaber mulighed for at få oplevelsen af noget helligt."

så rykker det vel lidt ved grænserne mellem dét, at have tilsluttet sig en religion, eller alene at være religiøs, eller at være agnostiker, eller at være ateist?

Religiøse opleveler kan jo, som du skriver, næsten alle ha' (Gad vide, om det ikke også kan ske for ganske mange ateister smiler ) - så det ender vel med nærmest at blive en ret ligegyldig "strid om kejserens skæg", om man er det ene, eller det andet, eller det tredje, eller det fjerde? - dog med den undtagelse, at undertrykkelse af andre mennesker - enten det så er i religiøs eller antireligiøs retning efter min mening er noget skidt.

Angående individuation, så ved jeg godt intellektuelt - så nogenlunde i hvert fald - hvad individuation står for hos Jung: Jeg'ets konfrontation med personaen, skyggen, modsatkønnetheden, arketyperne, førende til selvet, hvis det skal siges helt kort.

Det svarer jo meget godt til, hvad du skrev:
Citat:
"Populært sagt kan man sige, at individuation går ud på at lære sig selv at kende helt ned i dybden af den ubevidste del af psyken, så man – med Kierkegaard’s termiologi – kan være sig selv og ville være dette selv."

Og når jeg om individuation skrev: "- selv om jeg ikke rigtig ved, hvad individuation egentlig er" så var det mere dét, at jeg ikke rigtig ved, hvor jeg selv ER i det, Jung kalder indviduationsprocessen - selv om jeg er højrøvet nok til at bilde mig ind, at jeg har i hvert fald nogen kontakt med mit selv smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
20/04/2024 17:02
Kom op på bjerget...
af ABC
20/04/2024 13:52
Vigtige præciseringer
af ABC
20/04/2024 13:23
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Brentford banker bundhold og nærmer sig..
20/04/2024 18:00
Politiet til stede i Korsør efter anmel..
20/04/2024 16:41
Vinderne i DM i Skills er fundet
20/04/2024 16:29
Politiet kan først melde nyt ud om flya..
20/04/2024 15:30
Pernille Skipper er nu officielt formand..
20/04/2024 15:07
Nyheder fra Religion.dk