|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: "DE TROENDE"
|
Hej Kræn-P - Kristian.
Tak for svar.
Det var jo dét, at du ikke hér skrev noget om dét, der var imellem dine tanker derude i skoven, der fik mig til at drille. Men - indrømmet - det er jo ikke rigtig til at finde ud af at skrive om netop dét - selv om det jo egentlig er så enkelt og ligetil (synes jeg i hvert fald)
Og når du skriver:
"Jeg tror, at det hører med til næsten alle menneskers psykiske inventar, at vi kan have religiøse oplevelser. Der må være én eller anden grundlæggende struktur i dybet af os, som skaber mulighed for at få oplevelsen af noget helligt." så rykker det vel lidt ved grænserne mellem dét, at have tilsluttet sig en religion, eller alene at være religiøs, eller at være agnostiker, eller at være ateist?
Religiøse opleveler kan jo, som du skriver, næsten alle ha' (Gad vide, om det ikke også kan ske for ganske mange ateister ) - så det ender vel med nærmest at blive en ret ligegyldig "strid om kejserens skæg", om man er det ene, eller det andet, eller det tredje, eller det fjerde? - dog med den undtagelse, at undertrykkelse af andre mennesker - enten det så er i religiøs eller antireligiøs retning efter min mening er noget skidt.
Angående individuation, så ved jeg godt intellektuelt - så nogenlunde i hvert fald - hvad individuation står for hos Jung: Jeg'ets konfrontation med personaen, skyggen, modsatkønnetheden, arketyperne, førende til selvet, hvis det skal siges helt kort.
Det svarer jo meget godt til, hvad du skrev:
"Populært sagt kan man sige, at individuation går ud på at lære sig selv at kende helt ned i dybden af den ubevidste del af psyken, så man – med Kierkegaard’s termiologi – kan være sig selv og ville være dette selv." Og når jeg om individuation skrev: "- selv om jeg ikke rigtig ved, hvad individuation egentlig er" så var det mere dét, at jeg ikke rigtig ved, hvor jeg selv ER i det, Jung kalder indviduationsprocessen - selv om jeg er højrøvet nok til at bilde mig ind, at jeg har i hvert fald nogen kontakt med mit selv
M.v.h. Arne.
|
|
|
|