annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15647403
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379295
Et andet syn 1988768
Jesu ord 1521932
Åndelig Føde 1510897
Galleri
ER DU GAL MAND
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 206 gæster og 32 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: treram
Emne: Re: "DE TROENDE"

Kære Kristian.

Man kan blive følelsesmæssigt berørt af mange ting, på samme måde som du beskriver, men så absolut ikke grundet noget helligt, jeg husker da jeg i 1978 var i Moskva og inde i et megastort teater, hvor den russiske hærs orkester og sangkor, sang så magtfuldt og flot, så håret næsten rejste sig på hovedet, selvom jeg ikke forstod et eneste ord og jeg har da også stået i gravkammeret i Jerusalem flere gange uden at føle noget som helst storladent, det skulle da lige være at se det blålys der kommer i gravkammeret til påsken (vist) når præsten åbner døren og ad "magisk" vej får gasserne antændt i gravkammeret, godt show.

Ligeledes kan jeg ikke fremtrylle de følelser,som du og andre jægere, kan fremtrylle ved at skyde dyr, med en næsten hellig følelse, jeg kan ikke få mig selv til at skyde skovens dyr, selvom jeg godt ved at bestanden skal holdes på et bestemt niveau, sikkert noget jægerne har opfundet for at få muligheden for at skyde, naturen plejer at kunne regulere sig selv, hvis meneskene ikke prøver på at indvirke, så går det galt.

Følelserne vi får ved forskellige handlinger, mener mange er noget helligt, men det er kun noget at folk ønsker det skal være, du kan beundre mange ting på helt samme måde og med de samme følelser, der slet ikke kan forbindes med noget helligt.

Der er ikke noget helligt i at skyde et smukt dyr, der er ikke noget helligt i at stå ved Taj Mahal og beundre dette fantastiske mausoleum, mens du ser ud over floden, hvor røgen fra de mange bål stiger lodret op og lugten fra de mange brændte lig blander sig med lugten af røgelsespindene, men der er noget storslået over panoramaet, selvom det hele handler om døden.

Så de storslåede oplevelser, menneskene pådutter sig selv, at det må være noget religiøst, vil jeg nærmere kalde en form for selvsuggestion.



Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:44
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Ramadan-måneden
af somo
16/04/2024 18:47
Nyheder fra DR
WHO udtrykker 'enorm bekymring' over fug..
18/04/2024 13:33
33-Ã¥rig mand anholdt for at have solgt ..
18/04/2024 13:26
Skade til badmintonprofil tvinger kvinde..
18/04/2024 13:12
Forfatter fÃ¥r ikke udleveret sine dagbÃ..
18/04/2024 12:53
Askesky fra vulkanudbrud tvinger indones..
18/04/2024 12:12
Nyheder fra Religion.dk