annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
Anholdelsen i haven
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 482 gæster og 41 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: EN DANSK MYSTIKER

Hej Serotonin.

Det er ikke helt let at svare på dit sidste indlæg.
Jeg kan følge dig langt hen ad vejen, men der er også en hel del, der er uklart for mig.

At tanker og forstyrrende følelser samt jeg-bevidstheden er hindringer for virkelig at opleve, det er vi enige om, da dét lige præcis også er min erfaring (For mit vedkommende dumpede jeg første gang lige ind i sådan oplevelse, da jeg havde udtømt min fortvivlelse foran en Kristus Ikón - og efterhånden gik det lettere).

Jeg er også enig med dig i, at det er en umådelig stor udvidelse af bevidstheden at opleve verden og sig selv uforstyrret - hinsides dualitet - helheden.

Og jeg tror - som vist også du - at det er muligt for ethvert menneske.

Hvorfor jeg så alligevel tror, at menneskets oplevelses-evne er begrænset, kan jeg nok ikke svare på.
Det eneste jeg kan sige er, at jeg oplever det som en flig af en endnu umådeligt større helhed.

Og når jeg gør det, skal det da nok være, fordi hver del af universet - og af bevidstheden - indeholder helheden, som du beskriver det.

Men jeg når altså stadig ikke længere end til "fligen", som menneskets mulighed - og synes da også, at det er rigeligt smiler

Det er for mig det fuldkomne menneske - skabt ud af det fuldkomne - men stadig dog kun et menneske.

Det er dit sidste større afsnit, jeg har problemer med - dét der starter sådan:
Citat:
Jeg tænker, set udfra min nuværende oplevelse af mig selv og verden: Hvis jeg var en almægtig skaber, så ville jeg ikke have gjort tingene så kompliceret.

Her er det min opfattelse eller fornemmelse, at du vover dig udover selv det fuldkomne menneskes begrænsninger.

Et andet problem for mig er også, at verden - set med mine menneskeøjne - ikke synes at være helt så fuldkommen endda.

Det er vanskeligt at se kærlighed, fred, harmoni og fuldkommenhed i at ca. en milliard mennesker sulter og at der dør ca. 20.000 børn af sult hver dag - plus ca. 10.000 af sygdomme - uanset at der er menneskemad nok i verden og at de fleste børnesygdomme kunne være undgået.

For mig er dét "det fuldkomne menneskes udfordring" - for det er øjensynligt, synes jeg, ikke meningen, at vi bare skal leve i en fuldkommen, men passiv, harmonisk "salighed".
Tværtimod tror jeg vi skal bruge kræfterne på at pleje både jordens mennesker og jorden selv (Det er foreløbig det sidste, jeg har "lært" foran "min" Ikón smiler )

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Danmark investerer i Ukraines forsvarsin..
27/04/2024 18:30
Selskab overvejer at lukke flyrute melle..
27/04/2024 17:05
Propalæstinensisk protestlejr opløst p..
27/04/2024 16:55
Store mængder kokain fundet i banankass..
27/04/2024 16:14
20 soldater dræbt i Cambodja ved eksplo..
27/04/2024 15:51
Nyheder fra Religion.dk