annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Der er RAV i æ HAV
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 510 gæster og 40 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Borad
Emne: Re: Indoktrinering.

Så hopper jeg da også med:o)

Jeg blev født og har levet det meste af mit liv som en ganske ordinær dansk ung mand..

I mine teenageår var jeg som teenagere var flest, ikke afvisende overfor noget større, men samtidigt komplet ligegyldig overfor om der skulle være noget.. Jeg var hverken troende eller ikke-troende.. Bare ligeglad..

Det ændrede sig da jeg boede i Randers og lærte en sympatisk gut fra apostolsk kirke at kende.. Han forklarede sit syn på verden, gud, Jesus og så videre.. Det virkede faktisk til at virke ret logisk det meste af det, så jeg begyndte at forholde mig til det kristne budskab..

Det var dog først da jeg flyttede tilbage til Kbh et år efter, og begyndte at deltage i aktiviteterne i Pinsekirken i Kbh (Drejervej), at jeg virkelig blev fanget af det.. Jeg flyttede ind i et kristent bofællesskab og brugte temmelig meget tid på at studere kristendommen.. Ikke kun det, også forsøg på at omvende hele min familie brugte jeg kræfter på (til stor irritation for dem:o)..

Da ungdomspastoren i kirken opfordrede mig til at starte på kirkens bibelskole, slog jeg til.. Planen var at jeg skulle uddanne mig på skolen og så ud og missionere eller være ungdomspastor..
Dog mente jeg at hvis jeg skulle følge nogle af de to planer, så måtte jeg virkelig forstå Jesus budskab, hvilket førte mig til at jeg brugte en masse tid på at studere Jesus' samtid.. Mere præcist fra Makkabæerne (ca. 250 år f.alm.tid) til bar Kochba (135 alm.tid)..

Det bragte mange overraskelser.. Specielt det at Jesus langt fra var den eneste der udråbte sig eller blev udråbt til messias.. Hvilke tanker der gik igennem tiden.. Hvordan tingene hang sammen (romernes trang til at straffe et hvert oprør med nedslagtningen af nogle tusinder jøder - pludselig forstod man hvorfor Saddukæerne var nervøse overfor endnu en 'messias')..

Da jeg fandt ud af hvor lidt jeg egentlig vidste om baggrunden for Jesus' samtid, var der ikke langt til at erkende at jeg nok heller ikke vidste det store om jødedommen eller jøder.. Sagen er, at vi i næsten hver eneste prædiken blev fortalt om jøderne og deres tro, men på det tidspunkt begyndte jeg at tvivle på om det nu var så nuanceret som man kunne forvente.. Selve 'belæringen' om Jesus' samtid var jo stærkt farvet, så hvorfor skulle andre ting ikke også være det?

Ganske rigtigt.. Da jeg begyndte at studere jødedommen, fandt jeg ud af at tingene langt fra var som jeg havde lært i de kristne cirkler.. Der var ikke noget krav om at man skulle holde ALLE bud for at blive frelst.. Ej heller at alle er underlagt 'Moseloven', hvilket så førte til spørgsmålet: "Hvad frelser Jesus mig så fra?"..

Jo mere jeg lærte om jødedommen, jo mere var det som at finde mig selv.. Istedet for at koncentrere mig om at overbevise alle andre om at jeg havde ret, skulle jeg koncentrere mig om at blive et bedre menneske og fokusere indaf.. Det gav mig faktisk en enorm frihed..

Samtidigt, for at det ikke skal være løgn:o), fandt jeg ud af at min fars familie stammede fra en jødisk familie som kan spores nogle hundrede år tilbage her i Danmark og videre igennem Tyskland og Holland til Portugal..

I jødedommen siger vi at da Moshe modtog Torahen på har Sinaj (Sinajbjerget) var alle jøder vidne til det.. Ikke kun de dalevende, men også de sjæle der endnu ikke var født..
De der konverterer, der drages til Torahen, som er født ikke-jøder, var også vidne til overrækkelsen, men på grund af blandede ægteskaber, blev /bliver de født som ikke-jøder..

Det holder jeg af at mene at er tilfældet for mig selv:o)..

Jeg kontaktede så Bent Lexner for fem år siden, som så accepterede at jeg startede processen..

I dag har jeg ingen kontakt til nogen af mine gamle kristne venner.. De fleste kunne ikke acceptere det, desværre.. Jeg tror ikke på Jesus i nogen guddommelig sammenhæng, måske ikke engang som faktisk historisk person.. Paulus har nok eksisteret, men er - i mine øjne - en løgner der har fået alt for meget opmærksomhed (tilgiv mig Hans Krist, hvis du læser med her;o).. I mine øjne er kristendommen en blanding af jødisk etik og hedensk gudsdyrkelse..

Mvh
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Skotlands regeringschef træder tilbage
29/04/2024 13:21
Andreas Mogensen er tilbage på dansk jo..
29/04/2024 12:39
Færdselsuheld spærrer spor og skaber k..
29/04/2024 12:39
Mand fundet død i skurvogn i Dragør
29/04/2024 11:39
Salling Group omsatte for rekordmange mi..
29/04/2024 11:38
Nyheder fra Religion.dk