annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15775428
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2391687
Et andet syn 1998015
Åndelig Føde 1554150
Jesu ord 1529775
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
0 registrerede 49 gæster og 188 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Paven ER århundredets største joke.

Hej Treram - og Borad.

Jo, der kan da være uro i rækkerne i det romersk katolske præste-hieraki, men generelt er det jo opbygget efter samme mønster som oldtidens romerske kejserdømme - i modsætning til urkirken i det første årtusind, hvor en synode (forsamling) af kristne ledende præster i fællesskab og ligeværdighed søgte at finde frem til, hvad de mente, var det rigtige.

Der var så en af dem, biskoppen af Rom, der ca. år 1000 brød ud og skabte sit "kejserrige" - og det fungerer jo stort set uændret den dag i dag - og har langt over halvdelen af alle kristne som tilhængere.

Du mener, at det er "troen", der skaber underkastelse.

Jeg har nu mistanke om, at det meget ofte er trangen til underkastelsen, "at være som de andre", der tvinger mennesker ind i en bestemt tro ("religiøs jantelov").

Selvom grundloven gi'r os religionsfrihed, synes det fortsat ikke at være bredt accepteret, at den enkelte vælger sin egen individuelle eksistentielle holdning - enten den så er traditionelt religiøs, en form for fri og ubunden religiøsitet, agnosticisme eller ateisme.

Det må vel så betyde, at ateister, agnostikere og frit religiøse må se at få gjort sådanne holdninger mere kendte og respekterede.

Efter min mening er det ikke særlig velvalgt at rakke ned på etablerede religioners organiserede tryghed.
Snarere mener jeg, det gøres bedst ved at kræve respekt om også de øvrige eksistentielle holdninger - altså ægte trosfrihed - i gensidig accept - og respekt.

Hvad der virkelig kunne gøre en forskel her, ville være, om danske pc-brugere fik en chance for at opdage, at et sådant forum findes - øh - jah - HER! smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
03/05/2024 21:06
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Tre anholdt og sigtet for drab på sikh-..
03/05/2024 23:53
Amerikansk kongresmedlem sigtet for korr..
03/05/2024 21:52
210 døde i oversvømmelser, og nu er cy..
03/05/2024 20:55
Løkke reagerer på advarsel om tiltag m..
03/05/2024 20:51
70 passagerer fik pludselig kvalme på f..
03/05/2024 20:28
Nyheder fra Religion.dk