annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532799
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372063
Et andet syn 1980567
Jesu ord 1518192
Åndelig Føde 1464805
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret ABC 147 gæster og 285 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ALH
Emne: Re: Om tid og arnested.

Kære Ole Bjørn

Som du måske har bemærket, skelner jeg også mellem tro og religion. Da jeg synes, at religion kan være en svær størrelse, er jeg ofte mere interesseret i troen og den dialektik, der er uundgåelig, når man også beskæftiger sig med teologien. Men jeg vil nok ikke gå så langt som dig ved at sige, at religion er et magtinstrument - og intet andet (hvis du altså mener det). Måske kunne man her skelne mellem religion som et system og religion som en dimension (livets vertikalitet). Hvor meget religion er at indentificere med magt må dels afhænge af de reale omstændigheder (som f.eks. dogmer, tidligere kirkelige edikter, sharia etc), og dels af den måde, den enkelte bindes til sin religion.

Omkring år 380 indførtes Theodosios-ediktet, hvilket betød, at de kirkelige dogmer samtidig havde en statsretslig karakter. Hermed var grunden for kætterforfølgelserne lagt. Dette gør sig ikke længere gældende for folkekirken, men der kan stadig være brug for nogle teologiske overvejelser, nyformuleringer og/el afvisninger. Til gengæld er det muligt at melde sig ud og leve sit liv uden kirkelig indblanding. Endvidere kan de, der ønsker det, frivilligt tilslutte sig et kirkesamfund.

Du benævner det kvalitative ved forskere versus troende. Det mener jeg ikke er en helt reel diskussion her - med andre ord ønsker jeg ikke at gå med ind i en kamp mellem troen og videnskaben uden, at jeg har nogle konkrete forhold foran mig. Fordomme har vi nok af, og jeg tror ikke, at du endnu har hørt mig nedvurdere forskere/forskningen generelt. Det er klart, at vi taler fra hver vores position, men nu står der jo ikke kristendom/religion i panden på mig, og ej heller står der videnskabsmand i panden på dig. Jeg værdsætter i den grad evnen til at kunne skelne og møde det enkelte menneske samt vores verdens grusomheder med den rette indstilling - og ikke mindst som du skriver: "Man må finde årsagerne til menneskets grusomme opførsel, før man kan finde et middel mod det."

Mvh
Anne

P.S
Ja, hvad angår billedet, er jeg udmærket klar over, at det er utydeligt. Jeg har det blandet med overhovedet at præsentere mig selv med et billede, og det er lidt af et skridt at træde fra anonym debattør til ikke-anonym blogger. Men det er forsøget værd. Hvis du vipper lidt på din skærm eller klikker på bruger-billedet forsvinder skyggen nogenlunde..men nu er det altså ikke billedet, der er vigtigt blinker
Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 08:34
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Norge ramt af æggemangel - folk tager t..
28/03/2024 09:07
Lokale viser opbakning til at bevare bil..
28/03/2024 08:30
Rusland anklager Nato for at gøre lande..
28/03/2024 07:47
Efter 62 år: Slut med luftpost i Tyskla..
28/03/2024 06:50
Protester i Jordan mod Israel til støtt..
28/03/2024 04:04
Nyheder fra Religion.dk