annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ALH
Emne: Re: Om tid og arnested.

Kære Arne

Du skriver:

"Jeg har ikke opgivet den korteste af alle kristne bønner: Kýrie eléison (udtales Kírie eléjson): Herre forbarm dig.
Det kan jeg jo ikke, eftersom jeg har oplevet forbarmelsen - endda uden at jeg kendte bønnen. "

- Men har du opgivet den Herre, du ber til?

Jeg er som sagt selv et troende menneske, der kender til tvivlen (nytter det nu noget at be, er der overhovedet en Gud etc?); en tvivl jeg også har måttet erkende er forbundet med opgivelse og mistillid. Sådan er det, jeg/vi går jo ikke smertefrit igennem livet, og hvorfor skulle vi også det, vi er her vel for at lære et eller andet, at yde noget og være til. Det kan godt være, at jeg fik en lille tumult start på livet, men det må jeg så blive mig selv bevidst om i stedet for at projicere mit stof så som opgivelse eller mistillid ud på mine omgivelser og for den sags skyld også på Gud. Gudstroen erstatter ikke den, vi er. Vi møder livet fra hvert vores udgangspunkt.

Jeg har også mine oplevelser, processer samt troen, så derfor tror jeg aldrig, at jeg vil komme til at opgive Gud andet end de stunder, hvor det hele måske synes enormt 'trælst'.. :-) Men pudsigt nok kan Gud for mig ikke vælges fra, og jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg egentlig har valgt Gudstroen til. Måske er det en livslang åbenbaring, måske er jeg bare et Guds barn, og intet kan skille mig ad fra dén kærlighed..

Men hvorfor en kosmisk Gud? Hvordan kan Gud være nær, hvis Gud er noget ufatteligt langt uden for denne verdens grænser, langt væk fra vores fatteevne? (ser godt du skriver det med menneskets hjerte men NT - Kristus - skal jo netop berøre os her i vores dennesidige liv)

Jeg har for længst accepteret, at Gud ikke er noget, der skal bevises. Det hører slet ikke kristendommen til. Så på den måde betragter jeg naturvidenskaben som en ting, og Gudstroen som noget andet. Jeg forstår derfor ikke, at det gang på gang er så vigtigt for dig at understrege, at naturvidenskaben er utilstrækkelig. Heri ligger du jo et krav om, at den for at være sikker og tilstrækkelig skal kunne vise noget af det ufattelige udenfor tid og rum. Det mener jeg ikke! Videnskaben - som jeg nu kan formulere det - beskæftiger sig med vores verden og prøver at opsamle viden om de mange forhold, der påvirker vores verden og tilværelse. Der er forhold, som videnskaben med sikkerhed kan anslå. Der er ligeledes forhold, som videnskaben ikke kan anslå f.eks., hvorvidt en Gud eksisterer. Men det er for mig slet ikke videnskabens område, og den vinkel kan derfor ikke gøre naturvidenskaben til noget utilstrækkeligt, jeg har brug for at opponere overfor. Jeg tror, at det er vigtigt at placere tingene i deres rette sammenhæng. Det plejer at give mest muligt fred.

Jeg forstår heller ikke din opponerende position ift kristendommen. Igen må du placere tingenen i deres rette sammenhæng (vil jeg mene:-)

God søndag, nu venter hunden på sin tur smiler

Mvh
Anne

P.S
Kristus er for mig positiv indstilling, men det udelukker ikke en kritisk stillingtagen til de mange forhold omkring os.
Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
Nyheder fra Religion.dk