annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15677157
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381441
Et andet syn 1991131
Jesu ord 1523069
Åndelig Føde 1522121
Galleri
ER DU GAL MAND
Hvem er online?
2 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen 101 gæster og 70 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Om tid og arnested.

Hej Ole Bjørn.

Du har ikke forstået, hvad jeg skriver.

Når jeg skriver, at noget forekommer mig helt ufatteligt, så kan du ikke deraf udlede, at jeg anser det for mere usandsynligt end noget andet, der også er helt ufatteligt (om verden "altid" har været eller om den er skabt - eventuelt har skabt sig selv).

Fordi det er ufatteligt, behøver det da ikke at afvises (i så fald var der ganske meget, der skulle afvises).

At verden ER, og at den er ufattelig, er jo netop min pointe.

Der er ingen religiøse fordomme her!

Angående begrebet evighed er jeg da godt klar over, at der er både en naturvidenskabelig-matematisk såvel som en religiøs forståelse, men her har jeg ikke taget stilling - og heller ikke giver udtryk herfor.

Det har du jo tydeligvis, og jeg kan da kun opfordre dig til at tage emnet, evighed, op i en selvstændig tråd.

Jeg kan ikke komme til anden konklusion end, at din påstand om, at jeg skulle søge at "digte religiøse begreber og fordomme ind i naturvidenskaben" ikke er holdbar.

Og helt galt bliver det da, når du nu tillige vil have mig til at påstå, at religiøse har "afskaffet skabelsesteorien til fordel for et univers, der altid har eksisteret".
Det har selvfølgelig ikke noget på sig, og jeg forstår simpelthen ikke, hvordan du kan komme frem til en sådan påstand om mig.

Jeg har heller ikke selv afskaffet skabelsesteorien (som ingen dog forstår), og jeg har heller ikke afskaffet teorien om, at verden "altid" har eksisteret siden Big Bang (som jo heller ingen forstår).

Angående Galileo-citatet glæder jeg mig over, at du erkender at der er ting, der ikke vil kunne måles, og som derfor logisk må befinde sig udenfor naturvidenskabens felt - uanset at disse fænomeners eksistens nok ikke med rimelighed kan benægtes - eller nogensinde kan blive målelige.

Angående naturvidenskabelig kosmologi, så har den videnskab min store respekt og beundring - selv om den alene næppe, efter min mening, nogensinde vil kunne give svar på de store eksistentielle spørgsmål.
Man har selvfølgelig lov at håbe - men i min levetid?
Nej, det tror jeg ikke.

M.v.h. Arne.

P.S.: Hvis der er ord, du mener jeg bruger i en ikke almindelig betydning, hører jeg da gerne.

P.P.S.: Jeg er ikke interesseret i mundhuggeri, ej heller i værdidomme, men jeg er meget interesseret i emnet: Hvad verden ER smiler

Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
23/04/2024 19:59
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ikast ryster problemerne af sig og vinde..
23/04/2024 20:08
Advarsel om blæst på Storebæltsbroen
23/04/2024 19:50
Krisepsykologer til stede på skole efte..
23/04/2024 19:22
Mindst 21 migranter døde efter kæntrin..
23/04/2024 19:01
Nu er årets bedste unge forskere fundet
23/04/2024 17:50
Nyheder fra Religion.dk