annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15786504
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2392445
Et andet syn 1998755
Åndelig Føde 1558021
Jesu ord 1530110
Galleri
Den store synagoge i Krakow.
Hvem er online?
2 registrerede Hanskrist ,(1 usynlig), 48 gæster og 210 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Jerry
Emne: Re: Stilheden

Tjah Arne - det har jeg da, prøvet at læse;

Citat:
Har du nogensinde prøvet læse f.eks. i bibelen - ikke som et videnskabeligt (og dermed uvederheftigt) værk - men mere som et mytisk-poetisk værk - lidt i stil med Tornerose, Klods Hans, Hans og Grethe og de mange andre eventyr


Tornerose - sov i et eller andet antal år - husker ikke hvor mange. Forgiftet! Mytisk/poetisk?

Hans og Grethe?

Var det ikke noget med at opfodre den ene (var det Hans eller Grethe?) til en slags flæskesteg for heksen, som så selv blev stegt i ovnen. Mytisk/poetisk?

Og Klods Hans; var det ikke et totalt opgør med kunstig poesi - et down to earth opgør med underkastelsen af overklassens mytisk-poetiske væren i sin egen indbilding væren mereværdige.

Gi' dem en gang mudder! Var Klods Hans' svar på det etablerede samfunds mytisk-poetisk religiøse værk.

At læse i Biblen (som et mytisk-poetisk værk - sic) er som at bevæge sig ind i et tankeunivers af vanvittighed, et tankeunivers af pønitense, et tankeunivers af selvudslettelse under én (eller tre - det evige spørgsmål) hævngærrige gud/guder.

Men poetisk er da (ikke sandt):

Citat:
Matthæus 10,34 Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred, men sværd.
Matthæus 10,35 Jeg er kommet for at sætte splid mellem en mand og hans far, en datter og hendes mor, en svigerdatter og hendes svigermor,
Matthæus 10,36 og en mand får sine husfolk til fjender.
Matthæus 10,37 Den, der elsker far eller mor mere end mig, er mig ikke værd, og den, der elsker søn eller datter mere end mig, er mig ikke værd.

--------

Lukas 12,51 Mener I, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden? Nej, siger jeg, ikke fred, men splid.
Lukas 12,52 Fra nu af vil fem i samme hus være i splid, tre mod to og to mod tre,
Lukas 12,53 far i splid med søn, og søn med far, mor med datter, og datter med mor, svigermor med sin svigerdatter, og svigerdatter med sin svigermor.«


Sikken mytisk-poetisk værk.

Man savler i beundring!

Og...

Det Gamle Testamente


Den Gud, der optræder i Det Gamle Testamente, er hævngerrig og morderisk. Han drukner hele verden, fordi han er træt af mennesker, og han dræber 70.000 mennesker og 50.070 mennesker på grund af småting. Han er manden bag de brutale Moselove, der tillader massemord, barnemord, voldtægt og slaveri.

Sådan bare et par 'poetiske' eksempler. Har - desværre - flere på lager, hvis Guds mytiske poesi ikke endnu har opfyldt jeres sjæl med tilstrækkelig kærlighed til denne grusomme gud.

Mytisk/poetisk?

Jerry
----------------------

Mere kristen mytisk-poetisk poesi:

Åbenbar. 19,13 Han er klædt i en kappe dyppet i blod, og hans navn er Guds Ord.
Åbenbar. 19,14 Hærene i himlen fulgte ham på hvide heste og var klædt i lysende rene linnedklæder.
Åbenbar. 19,15 Ud af hans mund står et skarpt sværd, som han kan slå folkeslagene med, og han skal vogte dem med et jernscepter og træde Gud den Almægtiges harmes og vredes vinperse.
Åbenbar. 19,16 På sin kappe og på sin hofte har han et navn skrevet: Kongernes Konge og Herrernes Herre.
Åbenbar. 19,17 Og jeg så en engel stå i solen. Den råbte med høj røst til alle de fugle, der flyver midt oppe under himlen: "Kom, saml jer til Guds store måltid
Åbenbar. 19,18 for at æde kød af konger og kød af feltherrer og kød af stormænd og kød af heste og deres ryttere og kød af alle frie og trælle, store og små."


http://www.biblen.info/Jesus-fred.htm
















Seneste indlæg
Hilsner
af Hanskrist
05/05/2024 14:48
Min ”religion”
af Anonym
05/05/2024 12:34
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Musiker og komponist Peter Abrahamsen er..
05/05/2024 14:31
Benjamin Netanyahu vil lukke for interna..
05/05/2024 12:53
17-årig melder sig til politiet efter o..
05/05/2024 12:24
Dansk mester glipper OL ved Copenhagen M..
05/05/2024 12:12
Minister vil have undersøgelse af negat..
05/05/2024 10:52
Nyheder fra Religion.dk