annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15677574
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381473
Et andet syn 1991162
Jesu ord 1523083
Åndelig Føde 1522276
Galleri
Folkemødet 2013
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 216 gæster og 108 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: AFSKAF RELIGIONSFRIHEDEN!

Hej Treram..

"Nu ved jeg ikke om den lille katekismus stadig er på programmet, men er den det hvad vil du så kalde den for, næste gang jeg besøger mine børnebørn vil jeg spørge om jeg må se deres kristendomsbøger, jeg er ved at blive nysgerrig om hvad de i virkeligheden bliver undervist i".

- Jeg ka' nu godt forstå både din undren og din interesse for, hvad denne undervisning egentlig indeholder. Jeg tror undervisning og indholdet, på mange måder tar sig anderledes ud end 50'ernes, 60'erne og selv 70'ernes undervisning - i disse 30 år skete der jo en revolution indenfor de krav man stillede til både lærer og elever.

"Minikonfirmationsundervisningen foregår i skolen kan vi vel blive enige om, og det er for det meste den lokale præst der underviser og det er ikke historien om Rødhætte og ulven han fortæller,selvom det er meget aprospros,så hvad mon han fortæller de små ivrige lyttere?".

- Tja, jeg forestiler mig faktisk, at langt de fleste præster tar udgangspunkt i den virkelighed både de selv og ungdommen er påvirket af. Jeg har svært ved at forestille mig en udenadslære, som den der for længe siden var markant for undervisning i øvrigt. Formentlig tilstræber man ved gennemgangen af tekster en lille forståelse for genkendelige menneskelige konflikter, så de unge trods forskelle i udtryksformer, får en indføring for en grundlæggende mening. Jeg har ingen idé om, hvor mange unge der idag mener sig så mini-kristne, at de på minimalt niveau må konfirmeres, og dertil, i hvilken grad denne stilling så skyldes et kendskab til livssynsbetragtninger inkl. kristendom.

"Det jeg husker fra min konfirmationsundervisning var (tror jeg), at vi alle er syndere og skal stå til straf en skønne dag, det er også det du hører i kirken stadigvæk,selvom nogle prøver præster at undvige det, men heldigvis var der en der påtog sig alle vore synder, så det var alligevel ikke så slemt, men skuddet var affyret; du er og bliver en synder".

- Tja, men jeg betvivler at disse folkehistorier fra en fjern samtid, vil have så stor indvirkning på unge menneskers moralske kompas, at de efter lidt bibelfortælling ser sig nødsaget til at konsultere gud(er). Unge mennesker er jo vedholdende konfronteret med krav til deres orienteringsevne, og må konstant forklare de tanker de lægger til grund for handlinger overfor forældre, skole såvel som venner i øvrigt. Hvor mange børn og unge tror du, du idag vil møde, der ville forklare en forståelse af etiske forhold omkring en kendt verden, men forestillinger om gud(er) i det ukendte?

"Det er sådan noget der bider sig fast i de små hjerner min kære Simon, og så bliver nogle af dem sgu meget bange, hvilket tilsyneladende også er formålet med det hele".

- Jeg er nu ikke bekymret for de unges evne til at ræsonnere. Det er andre forhold der kan bekymre mig, fx. at vi med vores samfunds-, undervisnings- og socialpolitik, får indrettet samfundsformer der i stigende grad vil stjæle børns og unges tid til at fundere over deres liv, muligheden for at falde i staver, spekulere og fantasere sig rundt i en tankeverden om dem selv, placeret i en fælles verden af problemer og udfordringer. Dét synes jeg er bekymrende. Men det er jo en lang diskussion, hvor religioner i mine øjne ikke har ret meget at tilbyde mennesket.

mvh
Simon
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
23/04/2024 21:47
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Tre mindreårige afhørt om syrebomber p..
23/04/2024 22:06
Russisk viceforsvarsminister anholdt for..
23/04/2024 21:50
Kronprins Christians elefantridderskjold..
23/04/2024 21:25
Niårig brite vinder europamesterskabern..
23/04/2024 21:11
Ikast overvandt problemer i København, ..
23/04/2024 20:08
Nyheder fra Religion.dk