annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: AFSKAF RELIGIONSFRIHEDEN!

Hej Treram...

"Jeg er helt på linie med Ole hvad angår hans syn på ateismen, jeg er sgu født ateist ha ha".

- Tja, det ska' sgu ikke skille vandene, jeg accepterer fuldt ud betydningen i din og Oles pointe, lidt som jeg fuldt ud også anser agnostikere for ateister. Så det var nu ikke for at skabe et unødvendigt skel, blot for at påpege at der faktisk ér forskel mellem et fil. stillingsgrundlag, og så det at tolke et stillingsgrundlag (betingelser) ind i sit ophav. Så jeg påpegede forskellen i betragtninger, og de findes, så det var ikke just et forsøg på ordkløveri og den slags blinker

"At konfirmationen er blevet stjålet fra den romerskes tids adgang til soldat,om det så var meningen at man ved konfirmationen skulle stå være soldat for guden, siger historien vel intet om.".

- Njah, der findes faktisk en del skrifter (i oversættelser) fra antikkens mange forf. som indeholder fine beskrivelser om militærets skikke og traditioner, bl.a. skriver Marcus Aurelius lidt i fil. betragtninger om disse forhold, men ellers er der jo Ciceros mange breve m.m. hvis man er interesseret. Men i virkeligheden var min pointe egentlig at påpege, at det går an at anskue mange kristne traditioner i et andet lys, nu kristne til tider fokuserer så meget på oprindeligheden i deres trosanskuelser - det ka' være svært at se noget oprindeligt dér, idet mange skikke har en forklarlig historie der så at sige afvæbner den mystik så mange troende kristne nærer så stor forkærlighed til.

"Nej den har fået et nyt navn, som ikke relatere til viden om religionerne, men til kristendomskundskab, hvis man virkelig mener at det er reel historie, hvorfor bliver den så ikke integreret under den øvrige historieundervisning, der desuden først starter i 4 klasse?? hvor poderne bedre forstår og forstår at sige fra. Det lugter vel meget".

- Religionshistorie ell. kundskab ville sandsynligvis kun blive beskrevet i forbifarten, hvis man puttede den ind i faget historie - lidt som da fag som Geografi og Historie engang blev forputtet i faget "Orientering". Man kunne godt gøre det, men jeg synes det ville være meningsløst. Jeg pers. synes det er fint at fagene holdes adskilt, og at lærere har et decideret hovedfag med dybde, hvorved interessrede elever vil kunne inspireres.

"Minikonfirmationen er iflg,min opfattelse 100% indoktrinering og jeg mangler et oprigtigt svar fra dig om dette.
At det så muligvis er med forældrernes samtykke gør der ikke mindre "indoktrinerisk".

- Jamen, jeg har egentlig ikke rigtig nogen mening om den slags. Jeg anser alle de dér tiltag fra præster og troende i menigheder, for at være fortvivlede forsøg på at fastholde kristne traditioner og skikke der langsomt er ved at uddø. Jeg tror ikke på, at disse skikke overlever særlig mange generationer. Jeg tror tillige, at hvis vi virkelig skabte et parameter for hvad det vil sige at være troende kristen, altså nøje undersøgte et stort udsnit af befolkningens livssyn, vaner og anskuelser derom, da ville vi sandsynligvis se et fortvivlende lille antal mennesker der fastholdt den mystik, eller de paradokser, som troen jo er bygget op omkring. Troende kristne idag adskiller sig jo i forvejen radikalt fra fortidens troende kristne, ved et helt andet virkelighedssyn gennem langt større viden. Redskabet 'tro' anses ikke længere som et pålideligt instrument til navigation, man har flyttet sine krav.

Og dét i sig selv, forestiller jeg mig er lidt af forklaringen på de mange tomme kirker. Hvis vi i tillæg skabte politisk grund for helt at privatisere kirken, så troende kristne havde samme økonomiske fundament som alle andre trossamfund, da ville vi se overordentlig få kirker med ansatte præster. Så jeg forestiller mig ikke som du, den kristne kirkes betydning og relevans for menneskers leveforhold.
Er det ikke det du igrunden mener, altså, at kirken vitterlig har en indflydelse at gøre gældende?

"Selvfølgelig vil alle forældre deres børns bedste, men det kan man ikke sige om biskopperne, de vil med vold og magt bestemme over børnenes åndelige liv, desuden gør dagens stress og jag for at skaffe de nyeste ting indenfor mode,tv og it, at forældrerne tror på at skolerne gør det bedste for deres poder".

- Biskopper burde vel også, som præster i øvrigt, lønnes gennem kontingent fra de troende selv, dvs. dem der af egen fri vilje ønsker at understøtte dem økonomisk. Det kommer vel langsomt.

Jeg ka' da ind imellem godt undres lidt over den pressedækning religiøse temaer gennem længere tid fik tilskrevet i det off. rum - som om religiøs levevis var et anliggende der optog størstedelen af nationens borgere. Men dét er der tilsyneladende intet der tyder på, brugen af kirker falder stadig drastisk og ingen aner hvad menigmand reelt tror og tænker om sit livs mening og betydning. At se og høre klerikale opløfte deres tros betydning i skyhøje dimensioner, er jo ikke nyt, den slags har de altid brugt enhver given lejlighed til. I kølvandet på 9/11 og den følgende krig, har det næsten som en naturlig følge været dem magtpåliggende at anvende enhver given lejlighed til at tilbyde befolkningen assistance gennem samtlige medier. Men i mine øjne, minder de mest af alt om ejendomsmæglere der søsætter fiktive idéer i håbet om, at købere står på nakken af hinanden for at bruge deres ydelser. Det er et supermarked for livssyn, hvor naturligvis alle teknologiske midler skal anvendes. At seere og lyttere så er ved at blive lidt kvalm, det har de næppe pejling på. Men i hvert fald afhændes der kirker som aldrig før, og jeg kender ikke andre parametre til belysning af troens relevans for befolkningen, gør du?

"Religion bør helt tages af programmet i skolen, hvis forældrerne vil have kristnet deres børn, kan de jo komme i kirken,hvor den slags ting hører hjemme og hvor der er betalt personel, der ved alt om det "åndede".

- Jep, det mener du jo. Men du må vel indrømme, at vores kultur er så gennemsyret med reminiscenser fra kristendommens værdisyn, at det snart sagt blir umuligt at forholde sig indifferent til den betydning den har haft for selve måden hvorpå europæisk og dermed dansk kultur udviklede sig?
Undervisning i religionshistorie, hvor kristendommen er den vigtigste udøvende magt, har udøvet en så enorm politisk indflydelse, at det ikke går an at resignere sig ud af betydningen. Og det er vigtigt at få den slags belyst, nøjagtig ligesom andre historiske begivenheder må have deres plads i undervisningen om vores fortid. Vi er jo et udtryk for vores fortid, og reagerer og interagerer på mange måder på det grundlag. En undervisning i faget kristendom, behøver dog på ingen måde at være så gennemsyret af subjektiv afstandsfølelse eller apollogetisme, den kan udmærket beskrive den viden der sammenholder fakta, på en optimal objektiv facon. Hvordan forældres og børns livssyn måtte være, må jo forblive en privatsag. Jeg synes ikke Kristendom som fag bør afskrives. Man ka' selvsagt kalde faget hvad som helst, eksempelvis var Rothstein ude med riven derom, ligesom andre før ham, men i realiteten ændrer det jo ikke på indholdet i selve undervisningen, som mig bekendt ikke er egsegese.

"Der er jo også anderledes tænkende børn i skolerne idag, som må følge denne undervisning og hvis minikonfirmationer bliver obligatoriske og kristendomsundervisningen bliver eksamensfag er det helt ude af propotioner".

- Hmm...du tildeler ikke den konfirmation præcis den betydning som præster ønsker at tilføre den?

mvh
Simon
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk