annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Trankebar år 1985
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 436 gæster og 274 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: AFSKAF RELIGIONSFRIHEDEN!

Kære Simon.

Dine sproglige badutspring ændrer ikke ved kendsgerningerne. Bekræftelse/bekræfte, både som substantiv og verbum, er ord der findes på alle sprog til at angive, at en aftale er gjort bindende, og derefter først kan ændres efter en ny forhandling. En romersk lejesoldatkontrakt er hverken ophav til begrebet eller synonym med dets betydning.

Prefikset a- beskriver, som jeg allerede har påvist, ikke kun bevidste handlinger, men alle former for fravær af den kvalitet, som det hæftes sammen med. Når religiøse mennesker søger at begrænse dets betydning til bevidshedslivet i tilfældet ateisme, så er det blot et forsøg på at udnævne ateisme til en form for tro, og det er det som bekendt ikke.

Jeg er født ateist og forblevet ateist bortset fra en kort periode fra ca. 3-6 års alderen, hvor omverdenens pres fik mig til at tvivle på min medfødte logik, så fantasiens verden fik større betydning end virkelighedens verden.

Med sacramentum forveksler du også årsag og virkning. At sværge ved guderne er den kraftigste understregning af, at man taler sandt, og det har også været brugt før Romulus og Remus bebyggede de syv høje. At romerske feltherrer krævede en sådan ed, var ganske naturligt for at sikre upålidelige lejetroppers loyalitet. Brød de eden kunne man så henrette dem med gudernes velsignelse, fordi synderen havde profaneret gudernes navne.

Hvem der bekræfter hvad i konfirmationsritualet er jo let at afgøre. Præsten spørger konfirmanden om han tror på Gud og forsager Fanden, og konfirmanden bekræfter, at hvad andre sagde på hans vegne ved dåben, er også hans beslutning.

Italienere vil ikke grine af danske præsters latin, dels fordi de ikke selv taler latin og dels fordi ingen ved hvordan det oprindeligt lød. De griner ikke af Ratzingers tyske accent ligesom de heller ikke grinede af hans forgængers polske.

Minikonfirmationen er, som jeg skrev, et strategisk modtræk mod det stigende antal 14-årige som fravælger den kirkelige konfirmation. Hvis udviklingen fortsætter samme vej, vil minikonfirmationer måske ende med at blive foretaget i femårs alderen, så man nominelt kan fastholde et postuleret antal af troende i folkekirken.

Mvh

Ole Bjørn ;)


P.S. En teologistuderende i Rom fik valget mellem at lade sig eksaminere på latin eller italiensk og valgte det sidste. Det fik censoren, som var af den gamle skole, til at udbryde:
"Hvorfor vælger De ikke latin. Det er dog vort sprogs moder!"
Hvortil den studerende svarede:
"Givet valget mellem en moder og en datter, vil jeg til hver en tid vælge datteren!"

Olé!
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
WHO maner til besindighed: Fugleinfluenz..
26/04/2024 21:07
USA's militær skal holde øvelse på Bo..
26/04/2024 16:29
Folketinget foretog ulovlig søgning i m..
26/04/2024 16:14
Hovedvej mellem Viborg og Holstebro spæ..
26/04/2024 15:35
Tidligere landsholdsspiller Stig Tøftin..
26/04/2024 14:38
Nyheder fra Religion.dk