annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15638693
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378739
Et andet syn 1988092
Jesu ord 1521609
Åndelig Føde 1507266
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 121 gæster og 34 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: New Age

Nej begrebet og størrelsen GUD er og vil altid være der, af samme grund som musik sang og dans fx eller billedkunst, eller poesi, skønlitteratur, matematik arkitektur eller sport etc etc,,

Og hvorfor så det (uanset hvor forskellige "områderne" er jeg nævner) jo fordi det er relateret til den måde det er at være menneske på,

den måde vores bevidsthed og hjerne, vores biologi, fungerer på og at vi har brug for at kommunikere med hinanden, gøre os forståelige overfor hinanden om disse forhold

Så det er ikke en tilfældig opfindelse og tidsfordriv eller fornøjelse som mennesket bare lige har opfundet, det vil altid være der og ej heller naturvidenskabelige landvindinger ville kunne fjerne begrebet Gud, endsige det religiøse og spirituelle (netop dette har mange naturvidenskabelige orienterede ateister troet, men de har ikke forstået kategorien eller dimensionen hvor begrebet og størrelsen Gud optræder).


Både som musik, sang og dans altid vil blive opfundet, fordi vi er som vi er i hovedet (hvor rytme, melodi, toner og prosodi mm går ind og påvirker forhold især i hjernen) så er det på samme måde med det religiøse, ideen Gud og det spirituelle også disse ting er relateret til som vi er biologisk i hjernen og nervesystemet ud i kroppen.

Som vi har knogler pga tyngdekraften så er der lige så tungtvejende grunde til det med Gud, det religiøse og spirituelle. Og som vi ikke bare lige sådan tilfældigt og uden nødvendig grund får knogler, sådan er det også med det religiøse, der er en nødvendig grund til at dette manifesterer sig hos vores art, homo sapiens.

Det er ikke tilfældigt vi har de diskurser vi har i kultursfæren, ideesfæren. Alle, også de religiøse og spirituelle, er udsprunget af vi menneskers eksistentielle fælles vilkår og dilemmaer og udviklingspotentialer, overlevelses evner mm.

At jeg valgte musik var tilfældigt, men det var for at påpege at som Howard Gardner's mange intelligenser er bundet til evner vi har der især har fysisk sæde i hjernen og vores nervesystem (hvorfor også hjertet og andre organer er inddraget) på samme måde er det med det religiøse, begrebet og størrelsen Gud og vores spiritualitet.

Sproglighed (vores arts evner for at kunne kommunikere indbyrdes) er noget af det der har haft den allerstørste betydning for vores store hjernes evolutionære fremkomst og da især de religiøse kulturelle diskurser har i mange mange tusinder år haft den samme intense betydning som de videnskabelige har i dag. Og det er ikke sådan at naturvidenskabernes fremskridt vil afvikle og fjerne de religiøse diskurser og det fordi de ikke dækker samme dimension, og mennesket er et flerdimensionalt væsen. Men naturvidenskabelige landvindinger vil som alt andet påvirke og inspirere den religiøse diskurs.


PS:

Det jeg undrer mig over ved dig Tikka er at jeg finder hos dig:

(1): stærk bibelfundamentalistisk tro (svag tro, efter Paulus, kalder mange dette fænomen (jeg siger det skyldes man ingen reel trosindhold har og derfor udfylder et vakuum med blind overtro)


(2): og at alt det religiøse, det er tankespind, bare noget der foregår i hovedet

Uanset om (1) og (2) jo er i hver sin grøft, eller ende af en skala, så ligner de også hinanden fordi begge overser det religiøses eksistentielle indhold og dimensioner

Man kunne også sige at (1) er bare noget der foregår i hovedet på folk, men som de blindt tror på.

Det sidste her fordi du død forvirrer mig, jeg kan ikke blive klog på dig ud fra at have læst dine indlæg og kommunikeret med dig. Men måske det er noget I her på stedet har drøftet i de par år jeg ikke var her,så de andre ikke er forvirret over dig og dit ståsted om du har et sådant
Seneste indlæg
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
16/04/2024 23:04
Kom op på bjerget...
af ABC
16/04/2024 19:15
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Ramadan-måneden
af somo
16/04/2024 18:47
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
15/04/2024 16:20
Nyheder fra DR
Trump blev irettesat under retsmøde
16/04/2024 22:08
EU-lande opfordrer til besindighed i Mel..
16/04/2024 21:36
Gigantisk udgravning til Femern-tunnel e..
16/04/2024 21:20
Storbritannien tager første skridt mod ..
16/04/2024 21:13
Afspærringer ved Børsen opretholdes og..
16/04/2024 20:41
Nyheder fra Religion.dk