annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
18 september Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 516 gæster og 39 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Derfor er jeg ateist!

Derfor er jeg ateist.

Begge mine forældre var formentlig ateister eller agnostikere. Jeg ved det ikke med sikkerhed, for religion var ikke et diskussionsemne i mit hjem, og jeg er ikke fra deres side blevet udsat for nogen direkte påvirkning i religiøs henseende. Det er helt blevet overladt til mig selv at danne mig en mening om troen ud fra mine øvrige erfaringer.

Min eneste erindring i så henseende er, at de i et par år sendte mig i søndagsskole, hvor man fortalte nogle spændende historier om nogen de kaldte Gud og Jesus, og som kunne trylle. Mit syn på dem har sikkert været påvirket af, at min storesøster begyndte at lære mig at læse da jeg var 3 år, så inden jeg kom i skole som 6-årig havde jeg allerede læst stribevis af eventyrbøger og andre fantastiske fortællinger, og som alle andre børn drømte jeg om at have magiske evner.

På et tidspunkt må jeg alligevel have forstået, at Gud og Jesus var noget særligt, og at de måske var virkelige, for jeg husker, at jeg spurgte min mor om de virkelig eksisterede. Hun forklarede mig omhyggeligt, at det var en trossag, og forskellen mellem tro og viden var, at ingen rigtig vidste, om det man troede var sandt. Direkte adspurgt om sin egen tro sagde hun, at det var hendes private sag hvad hun troede eller ikke troede, og på samme måde var det min private sag hvad jeg troede, og jeg behøvede ikke at fortælle nogen om, hvad min private tro var.

I nogle år var jeg derfor agnostiker, indtil min umættelige videbegærlighed (som nu har mere end 70 år på bagen) havde skaffet mig så megen solid viden om kosmos og om mylderet af andre religioner, at jeg med sikkerhed kunne konkludere; 1. At der ikke fandtes nogen personificeret Gud, og 2. at hvad årsagen til dette univers' eksistens end var, så var det hinsides menneskelig forståelse. Det må have været omkring 10-års alderen, at jeg kom til denne afgørende erkendelse.

Jeg manøvrerede derefter med sikkerhed mellem de troende mennesker i mine omgivelser i respekt for deres ret til en privat opfattelse af gudsbegrebet. Jeg så heller ingen grund til at provokere nogen troende ved at nægte at blive konfirmeret. Herregud, hvis det kunne gøre dem glade, og bekræfte dem i deres tro, så for min skyld ingen alarm. Jeg synger flittigt med på de smukke salmer, når jeg overværer kirkelige begivenheder hos slægt og venner, og undertrykker min irritation over salvelsesfulde præster, der fra prædikestolen udpensler deres almenmenneskelige mangel på forståelse af den menneskelige psyke.

Der er dog undtagelser, selv blandt troende præster. Johannes Møllehave er et lysende eksempel på, hvordan troen godt kan sublimeres og indgå i symbiose med en psykologisk forståelse. Den præst, der konfirmerede mig var af samme type, og inspirerede mig til for alvor at sætte mig ind i religiøse myters psykologiske baggrund, og ledte mig ind på tværreligiøse studier.

Der er mennesker, der som jeg kan finde masser af mening i tilværelsen uden behov for et gudsbegreb, og der er mennesker, der ikke kan rumme tanken om universet og livets eksistens uden i det mindste en "første årsag". Det finder jeg helt i orden.

Jeg er tilhænger af, at alle børn nøgternt skal oplyses om de religiøse strømninger i verden og oplyses om alle væsentlige religiøse myter, så de kan danne sig deres egen mening om troen.

Jeg er skarp modstander af enhver form for ensidig religiøs indoktrinering af børn, som ikke har den fornødne viden og personlige udvikling til at sætte sig udover den blinde tillid til deres forældre og lærere. De fleste skades for livet på deres dømmekraft, hvilket er den egentlige årsag til de uløselige religiøse konflikter, som vi er vidne til i dag.

Mvh

Ole Bjørn ;)

Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
140 millioner kroner skal pumpe liv i d..
29/04/2024 09:06
Ørsted frasælger fransk energiforretni..
29/04/2024 09:03
I dag flager busserne for kongefamiliens..
29/04/2024 08:58
Cordsen: Mulig løsning på vej i højsp..
29/04/2024 08:13
Støjberg og Vanopslagh på vej til fors..
29/04/2024 08:09
Nyheder fra Religion.dk