annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15656649
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380018
Et andet syn 1989419
Jesu ord 1522387
Åndelig Føde 1513952
Galleri
Et nyt liv
Hvem er online?
0 registrerede 364 gæster og 41 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Universets årsag?

Kære Arne og tak for dine ord, der - som altid - når mig. :)Forstår din skepsis omkring alt det ydre ... men måske resulterer det i en virkning på det indre menneske, sådan som jeg f. eks. så den afspejlet i en oplevelse, jeg fik med mig på min vej en søndag morgen på Malta:

Har bestemt mig til at gå til en maltesisk gudstjeneste denne morgen og kommer - synes jeg selv - i rimelig god tid til kirken, som jeg imidlertid finder stuvende fuld. ...

Jeg får øjenkontakt med en kvinde på min egen alder, og hun signalerer så til de andre på bænken, at de skal rykke sammen og signalerer derefter til mig, at jeg kan sidde hos dem.

En dejlig varm oplevelse, som jeg gemmer i mit hjerte ...

I samme kirke var der en lille museumsafdeling, som jeg kiggede ind i, og straks kom der en lille nonne og hilste på. Hun nærmest trak mig hen i et hjørne, hvor hun med strålende øjne viste mig den stol, selveste paven havde siddet i under et besøg i kirken. ...

Jeg tænker her, at jeg nu kunne vælge at tænke kritiske tanker omkring denne persondyrkelse, som ikke kan være meningen, ... eller tænke tanker omkring den indflydelse, deres tro og kirke har på deres måde at møde hinanden og os fremmede på. ... Jeg valgte det sidste, hvilket ikke vil forundre dig, er jeg sikker på. ...

Lidt tankevækkende var det også at opleve så mange unge stå op både i gangen og i indgangen til kirken. ... Synes da, at det er rigtig flot, at de tilsyneladende har rejst sig for de ældre, men også at de - trods det faktum, at de måtte stå op under hele tjenesten - alligevel blev hængende. ...

Om malteserne tager kirkens dogmer alt for højtideligt ved jeg jo ikke. ... Måske jeg gennemgående bare er et naivt menneske. :)))

Den rendyrkede materialisme tænker jeg lidt over - specielt i forbindelse med vor unge flygtningeven fra Burma - som har fortalt om et medmenneskeligt samvær under utrolig vanskelige vilkår. ... Det kunne jeg i hvert fald lære meget af ... og egentlig tænker jeg også, at menneskelig godhed kan vise sig under alle livsvilkår, selvom de jo selvsagt virker mere spectakulært dér, hvor man ikke forventer dem. :)))

God week-end
m.v.h.
Zenia
Seneste indlæg
Til papirkurven?
af Anonym
20/04/2024 05:18
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Nyheder fra DR
Russisk guvernør: To personer har miste..
20/04/2024 05:08
Er du vågen? Hvis du er heldig, kan du ..
20/04/2024 03:04
Efter et døgn med massiv hastighedskont..
20/04/2024 02:43
Folkekirkens Nødhjælp: Rekordmange pen..
20/04/2024 01:18
Præsident Zelenskyj efterspørger igen ..
20/04/2024 00:03
Nyheder fra Religion.dk