annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15738219
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2387905
Et andet syn 1995517
Åndelig Føde 1535871
Jesu ord 1527186
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
2 registrerede somo ,(1 usynlig), 42 gæster og 179 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: PANTEISME

Hej Zenia.

Jo, jeg forstår godt din holdning - og din trøst - og din følelse af magtesløshed.

Når alt kommer til alt, er det måske heller slet ikke så vigtigt, hvordan det går os mennesker.
Men jeg har det jo som fynboen (dette ikke specielt rettet mod fynboer blinker ), der kom ind til boghandleren for at købe en globus, men ikke kunne finde den rigtige.
Han ville bare have en globus over Fyn smiler
Det nærmeste får nemt den højeste prioritet.

Men jeg synes også, der er mange gode kræfter blandt mennesker, og hvem ved, når vores dyreart har "udfyldt sin niche" - som man vil betegne det indenfor den gren af biologien, som kaldes "almen økologi" - så opstår der jo en helt ny situation, som vi jo i hvert fald ikke har set under de sidste par hundrede års materialistiske industrialisme - og om det bliver en menneskelig (og global) katastrofe - eller det bliver en åbenbaring - det er der vel ingen, der ved.

Jeg holder i hvert fald den sidste mulighed åben - og så længe jeg kan dét, vil jeg ikke overgive mig til magtesløshed.

Kærlighed til tilværelsen, verden, er for mig ikke alene en følelse - det er også handling (lærte jeg engang af en byzantinsk ikon).

Men hvad kan en gammel mand på 77 år præstere?
Ikke meget desværre blinker

Men en husmand syd for Ribe lærte mig engang, at det vigtigste er, at man gør, hvad man kan - alt hvad man kan - og så at være tilfreds med resultatet - uanset hvor godt eller dårligt, det er smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
179 omkommet under oversvømmelser i Ken..
02/05/2024 10:37
Optimistiske OECD forventer højere væk..
02/05/2024 10:05
Fem danskere er til start ved Giro d'Ita..
02/05/2024 09:56
Flere end otte ud af ti kræftpatienter ..
02/05/2024 09:39
Ørsted tjener 2,6 milliarder kroner i f..
02/05/2024 08:30
Nyheder fra Religion.dk