annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: LÆNGSEL

Hej Anne - ALH

Jo, vi har vel også snart klarlagt vore synspunkter og idéer overfor hinanden tilstrækkeligt.

Dog er der en enkelt ting, jeg synes, jeg bliver nødt til at svare på: Den ortodoks kristne bøn.

Jeg synes, den har været inspirerende for mig, selvom jeg egentlig ikke følger den.

Den eneste gang, jeg virkelig for alvor har bedt, var der ikke noget med faser eller stadier - og heller ingen ord.
Situationen var helt kort, at jeg befandt mig i en ortodoks kristen kirke i et stort kloster ved en naturhavn på en græsk ø (Oprindelig var der her et tempel for Poseidon - udtales Posidón) foran en kæmpestor Ikón af Ærkeenglen Mikael, klædt i en rustning af sølv, med sværdet i højre hånd, den ene fod på et døende menneske og med den døendes sjæl i venstre hånd - herskeren over liv og død - og meget andet.
Min voksne datter havde fået konstateret ikke godartede celler i nogle knuder i skjoldbruskkirtlen - og så er dødelig kræft jo en nærliggende tanke.
Jeg havde sat mig i en af oldingestolene, mens et yngre græsk ægtepar "kunne det hele", synge, recitere, brænde lys og røgelse på knæ foran den mægtige ærkeengel - og jeg kunne jo - ingenting.
Jeg blev overrasket over at det regnede, men det var mine tårer.
I min hjælpeløse fortvivlelse var der tre ord, der trængte sig på: Din vilje ske.
Det var umuligt at acceptere - og hvordan det gik til, at jeg alligevel gjorde det og ikke forbandede ærkeenglen og hans Gud, det fatter jeg stadig ikke.
Min datter blev opereret og har været rask siden - og jeg har ingen påstand om et mirakel, men om at det nok kan kaldes en bøn - med masser af tårer og uden ord - andre end de tre inden i mit hoved.

Kallistos Ware fortæller om den ortodoks kristne bøn, at den har tre stadier, det første angeren, metanoia, der skal føre til hjertets renhed, det andet, skærpelse af erkendelsen af "skabelsens uomgængelige væren-til" og opdagelsen af, at skaberen er til stede i alt.
Det tredje stadium er den direkte oplevelsen af Guds nærvær - ikke alene i alting - men også over og hinsides alting (i øvrigt meget lig, hvad den muslimske sufi-mystiker, Ibn al-Aarabi, også siger).

Så der er meget mere end hjertebønnen (Kyrie eleison - udtales Kírie eléjson) og åndedrættet i den ortodoks kristne form for bøn smiler

Nu skal jeg ikke propagandere for ortodoks kristendom, men det kan godt ligne, at den ligger udenfor vor vestlige verdens horisont, og at vi derfor stort set har mistet kendskab til dens kvaliteter her i vores ende af "den globale landsby".

Så glæder det mig, at ortodoks kristendom dog findes som et tilvalgsfag på dit fakultet - så det ikke går helt tabt for os.
(På Luthers tid, hvor "tyrken", den osmanniske hær, nåede helt frem til Wiens porte, troede de fleste, at den ortodokse kristendom var død).

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk