annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15682432
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381824
Et andet syn 1991490
Åndelig Føde 1524000
Jesu ord 1523295
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 186 gæster og 176 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: LÆNGSEL

Hej Anne - ALH.

Det var dog gevaldigt, hvad du tillægger mig af påstande og holdninger, som jeg ikke kan genkende.

Og det er forunderligt, at du åbenbart - lige som Hanskrist - ikke synes at have den fjerneste respekt eller indfølingsevne overfor en kristendom (den ortodokse), som dog har eksisteret ubrudt i et par tusind år, og som har udviklet bl.a. hesykasme og teosis ca. samtidig med humanismens gennembrud i Vesten - mens den romersk katolske kristendom kun har et enkelt årtusind på bagen og den luthersk evangeliske og de andre protestantiske kirker et halvt - rundt regnet.

Hesykasmen - Gregor af Palamas - der jo virkelig dyrkede tilnærmelsen til den ortodoks kristne Gud - uanset hvor fjernt denne Gud måtte forekomme (nok især for folk som os) førte bl.a. til nogle ord fra lægmanden Nikolaos Kabasilas, som fik stor indflydelse: Munkene og nonnerne søger at leve englenes liv, mens vi almindelige mennesker søger at leve det fuldkomne menneskes liv.

Der er bestemt ingen tendens, så vidt jeg har erfaret, til at trænge de Kristus-begiveheder, som foregik her på jorden (i hvert fald ifølge myten) i baggrunden - tværtimod.

Men det betyder ikke, at de trænger mysteriet, Den Hellige Treenighed i baggrunden, og derved bliver den ortodokse treenige Gud både transcendent og yderst nærværende på én gang.

I den ortodokse "liturgia", som vi kalder "gudstjeneste" er idéen netop at opnå/opleve både Faderens, Sønnens og Helligåndens nærvær - og ikke så meget at "høre præsten snakke om Gud".

Selv om jeg ikke er ortodoks kristen - eller i hvert fald ikke dét alene - husker jeg da stadig engang i en ret uanselig kirke i Athen ved vintertide, som jeg tilfældigt dumpede ind i, hvor det ikke var til at tage fejl af.
(En lignende men alligevel meget anderledes oplevelse af Guds nærvær, havde jeg i den blå moske i det tidligere Konstantinopolis - Istanbul - lige ved siden af Mitropolis Hagia Sofia, hvor iflg. beretningen det unge Ruslands udsendinge oplevede, at de "ikke vidste om de var på jorden eller i himlen" - og så blev Rusland ortodoks kristen - iflg. beretningen smiler )

Og når du nu igen skriver:
Citat:
"Derfor skal Gud ned på det niveau, fordi vi er skabt til at være her på godt og ondt akkurat som Jesus Kristus.. Nu har vi fået Ånden, så lad os da vandre i Ånden, ikke ude i det kosmiske men lige her, hvor vi rent faktisk befinder os smiler "

så får jeg dét indtryk, at du åbenbart ikke samtidig kan rumme både det transcendente og det helt nærværende.

Det tror jeg forfatteren til Thomasevangeliet kunne, når han i logion 113 skriver:
Citat:
"Hans disciple sagde til ham; "Hvornår vil riget komme?"
"Det vil ikke komme efter forventning. De skal ikke sige: "Se her!" eller "Se der!".
Men Faderens rige er spredt over jorden, og mennesker ser det ikke."

Jeg behøver vist ikke at nævne, at forfatteren af Lukas evangeliet i kapitel 17 næsten ordret siger det samme.

Du åler mig for at bruge ordet, Gud, selv om jeg ikke bryder mig om det.
Det kan du også udmærket gøre, for jeg ka' ikke li' den tendens, der ikke mere er til at ignorere, synes jeg, til at gøre Gud (Faderen) til et væsen - og det er efter min mening simpelthen for plat.

Og når du skriver:
Citat:
"Jeg mener slet ikke, at det giver mening at plædere for en sådan stor afstand mellem Gud og mennesket, som jeg nok kommer til at opfatte, at du gerne vil. Kristus er jo netop "broen" eller begivenheden i historien og i vores liv igen og igen (fra menneske til menneske, fra generation til generation). Jeg er ret sikker på, at Hanskrist og jeg har samme ærinde her, selvom vi ikke siger tingene på samme måde."

så viser du jo netop, som jeg startede med at skrive, at du tillægger mig noget, der ikke er mig.

Jeg kan ikke se anden forklaring end den, at hverken du eller Hanskrist endnu (?) er i stand til at rumme dén uendelige afstand, der samtidig er det dybeste nærvær.
Det må vel være derfor I konstant misforstår mig.

Og når du skriver:
Citat:
"- i hvert fald har du fået dit at se til med disse to kristne debattører -"

ja, så smiler jeg lidt.

Jeg ved jo, hvad jeg oplever, og jeg har ikke i sinde at drive missionsvirksomhed, men jeg fortæller bare, hvordan det ser ud for mig - og hvad I to gevaldige kristne debattører mener, det er jo jeres sag.

Og at det, I fremfører, ikke gør indtryk på mig, at det ikke ligner, hvad jeg oplever, det er jo så min sag.

Det her er jo ikke en duel, hvor den ene part skal vinde over den anden.
Det, jeg søger, er ikke dueller - heller ikke personfnidder - men derimod inspiration smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
24/04/2024 13:35
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
To anholdt og mistænkt for drab på to ..
24/04/2024 14:32
Dansk Erhverv om nye pantregler i EU: De..
24/04/2024 14:14
Terrorsigtede skal blive i deres celler ..
24/04/2024 14:13
27-årig mand varetægtsfængslet for ov..
24/04/2024 13:34
Skattestyrelsen: Hvem ejer disse 13,6 mi..
24/04/2024 13:18
Nyheder fra Religion.dk