annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15639056
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378758
Et andet syn 1988112
Jesu ord 1521614
Åndelig Føde 1507350
Galleri
Trankebar år 1985
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 119 gæster og 34 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Ateisme kontra teisme ved Emma Goldman

Hej Treram.

Jeg ved ikke, om du bevidst undgår at forstå, hvad jeg skriver, eller om du bare ikke har opfattet det.

Du skrev:
Citat:
Big Bang kan muligvis sammenlignes med en gud -

Og jeg reducerede Gud til en kulisse og Jesus Kristus til en figur, der muligvis aldrig har eksisteret historisk.

Alligevel skriver du:
Citat:
Jeg tænkte det nok, du kan stadig finde på søforklaringer at forklare gud og Jesus med, men det er jo også strengt nødvendigt, der er jo ingen andre forklaringer der passer.

Er du nu kommet så langt ud, at der heller ikke må eksistere religiøse idéer her i verden (samtidig med at du selv lancerer én)?

Jeg skrev jo, at jeg ikke har nogen forklaring!

Den form for autoritær idé-censur kan du godt glemme!
De indtil nu mest udbredte religiøse idéer i menneskehedens historie fylder, i ultrakort beskrivelse, 4 tykke bind!

Dem kan du ikke udrydde fra menneskers sind - og hvad giver dig i øvrigt ret til at forbyde den slags - samtidig med at du selv bekender dig til en anden tro: Troen på at naturvidenskab og sund fornuft kan forklare verden?

Det imponerer mig bestemt ikke!

Vi er jo allerede derude, hvor visse mennesker, der kalder sig videnskabsfolk nærmest bliver forargede, når folk stiller eksistentielle spørgsmål, som videnskaben ikke kan besvare.

Jeg tror, du bliver nødt til at erkende, at mennesker ikke lader sig spærre inde alene i fornuftens snævre rum.

Nogle gør måske - og fred være med dem - men de fleste gør jo tydeligt nok ikke.
Og hvorfor skulle de også dét?

Det er da også ret så snæversynet, synes jeg, ikke at ville se, at den mytologiske forklaring i bibelen om mennesket skabt af ler sagtens kan harmonere med darwinismen.

Du fremturer desuden med påstanden, at Maria blev voldtaget af Gud iflg. Bibelen.
Men det passer simpelthen ikke.
Sæt dig dog ind i sagen, inden du udslynger vilde påstande, som kun eksisterer i din egen fantasi.
Havde du kendt Ikónerne, der viser Marias Bebudelse (som det kaldes) eller havde du blot læst, hvad Bibelen fortæller, ville du vide, at Maria selv forud afgjorde, at hun ville føde Guds Søn: Lad det ske mig efter dit ord! (Lukasevangeliets første kapitel, vers 26-38).

De etablerede religioner har været slemme til at søge indført meningsdiktatur - og gør det stadig.

Hvorfor vil du dog efterligne dét?

Hvorfor dog ikke leve op til navnet på dette website: TROSFRIHED?

- enten det så er fornuften, julemanden, guder, noget helligt, en idé-verden eller en shamanistisk åndeverden - eller noget helt syvende - den enkelte hælder til - derude hvor fornuften ikke slår til.

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
17/04/2024 01:03
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
16/04/2024 23:04
Kom op på bjerget...
af ABC
16/04/2024 19:15
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Ramadan-måneden
af somo
16/04/2024 18:47
Nyheder fra DR
'Vil altid være en kopi': Kan Børsen g..
17/04/2024 00:50
Børsens gløder forventes helt slukket ..
17/04/2024 00:30
Trump blev irettesat under retsmøde
16/04/2024 22:08
EU-lande opfordrer til besindighed i Mel..
16/04/2024 21:36
Gigantisk udgravning til Femern-tunnel e..
16/04/2024 21:20
Nyheder fra Religion.dk