annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15659804
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380304
Et andet syn 1989662
Jesu ord 1522485
Åndelig Føde 1515215
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
2 registrerede ABC, Arne Thomsen 353 gæster og 36 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Ateisme kontra teisme ved Emma Goldman

Hej Treram.

Du skriver:
Citat:
"Det var som så med enigheden kan jeg se, og jeg som mente vi var enige.
Du har så tilbragt livet med at elske universet, mens jeg har elsket mine hustruer-een ad gangen, sådan har vi hver vore syn på kærligheden og hvordan den opleves, men ikke fordi jeg ikke elsker universet, blot på en lidt anden måde, jeg ser det ikke som noget "helligt", men som noget utroligt storslået -"

Jeg synes nu ikke, der er noget i vejen for at elske både hustruer og universet smiler - det har jeg da gjort - begge dele smiler - det sidste dog først sent i mit liv.

Jeg synes det er et mirakel, at universet eksisterer - og som vi jo er en meget lille, men dog en del af yeah

Du skriver, at du finder universet storslået, og det er jeg selvfølgelig ikke uenig i, men universet er for mig ikke en selvfølge - og derudfra kommer jo så nok oplevelsen af, at det er helligt.
(Det er der nogle, der mener kan forklares ad fornuftens vej: "ole bjørn: Følelsen af "hellighed" er ganske enkelt et resultat af elektrokemiske processer i hjernen, primært i den posteriomediale cortex. Det er konstateret ved målinger af hjernens elektriske impulser i kontrollerede forsøg." - en "forklaring", som sikkert er videnskabeligt troværdig, men som bare ikke "ganske enkelt" forklarer noget som helst af det egentlige i at opleve hellighed - efter min mening).

Nu ka' jeg jo godt regne ud, at "hellighed" for dig sikkert lugter af præstestyre og religiøs råddenskab, men det, jeg synes, jeg oplever, er dugfrisk og helt fri for den slags.

Det samme gælder egentlig også begrebet Gud, som jeg meget nemt kan undvære - nok mest fordi det er totalt umuligt at give det ord et indhold.

Så måske er vi alligevel ikke så langt fra hinanden.
(Jeg er selvfølgelig helt enig med "sidelinjemanden", når han skriver: "ole bjørn: Ja, Arne, det er uhyre fornuftigt at basere sit liv på kendsgerninger, i stedet for at basere det på fantasier og meningsløse spørgsmål.", der er bare - for mig at se - lige den lille detalje, at de til rådighed stående "kendsgerninger" er håbløst utilstrækkelige smiler )

Men hvad kan vi forlange af os selv her - vi er jo bare nogle intelligensmæssigt højtudviklede pattedyr - og så heller ikke mere blinker

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Coops regnskab går i minus med 717 mill..
20/04/2024 11:31
Clara Tauson er finaleklar uden kamp
20/04/2024 11:28
Haiti er hærget af vold: Bander bortfø..
20/04/2024 11:04
Politi undersøger sprængning af pengea..
20/04/2024 10:06
Mand, der satte ild til sig selv i New Y..
20/04/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk