annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
1 registreret somo 363 gæster og 123 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: DEN ATEISTISKE ILLUSION

Hej Ransom.

Du frister mig til en replik, når du skriver:

"Det er vel ikke så mærkeligt, at vi undrende kan spørge til denne tro!
Hvorfra har I fået den?
Hvordan kan I være så sikre?
Afficerer det jer ikke, at der er registreret flere end 5000 forskellige guder, hvoraf I er sikre på at have fundet den eneste sande?"


Nu skriver du "vi undrende kan spørge" osv.
Her kan du vel egentlig kun udtale dig på egne vegne - medmindre du er en dobbeltperson.
Er du det?

Min "tro" (hvis man kan kalde den dét) har jeg fået pr. intuition samt ved oplevelse af "noget" som ligger udover den begrænsede menneskelige forstand og fatteevne, men hvis eksistens jeg ikke kan afvise.

Det er min individuelle tro - som ikke passer ind i nogen bestemt etableret religion - som stadig udvikler sig - og som jeg ikke kunne drømme om at pådutte andre mennesker.

Det eneste sikre - for mig - er, at jeg her har oplevet/oplever noget, som jeg ikke kan fatte, men som er meget virkeligt for mig.
Det har jeg så ingen mulighed for at benægte.

De mange forskellige religioner anser jeg for at være opstået ved lignede oplevelser og intuitioner - som efterfølgende er tilbøjelige til at stivne i dogmatik og korruption.

De er alle, set med mine øjne, ufuldkomne glimt af "noget", som er transcendent - og samtidig immanent - for nu at sige det kort.

Jeg forstår fuldt ud, at har man ikke haft sådanne oplevelser/intuitioner, så er det naturligt og rimelig at spørge, som du gør.

Men det burde efter min mening ikke ændre på den nærliggende mulighed, at ateister, agnostikere og religiøse kunne respektere hinandens oplevelser af verden og tilværelsen smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Nyheder fra Religion.dk