annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15653468
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379763
Et andet syn 1989185
Jesu ord 1522295
Åndelig Føde 1513090
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
2 registrerede somo, ABC 311 gæster og 49 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion?

Hej Jakob.

Jeg er enig med dig i meget af det, du skriver, men blev alligevel lidt overrasket over at se dette:

"Den aktive ateisme svarer til den lille dreng i "Kejserens nye klæder", som gør forblændede folk opmærksom på at kejserens tøj slet ikke eksisterer: der findes ingen guder, ånder, engle, dæmoner, nisser, feer eller alfer!"

Hvorfra er det nu lige, at du ved, at der ikke findes guder osv.?

Jeg ville sagtens kunne følge dig, hvis du havde skrevet, at du ikke tror på, ikke ser selv den mindste grund til at tro, at der findes osv., men du fremsætter jo direkte påstanden: ikke-findes!

Så ka' jeg ikke se, du ka' slippe for at måtte underbygge din påstand.
Og det kan du jo ikke - du kan højst sandsynliggøre.

Det rimer da heller ikke med dine afsluttende bemærkninger:

"I bund og grund mener jeg, at vi alle skal acceptere en meget væsentlig erkendelse: at vi som udgangspunkt intet ved. Vi er alt i alt ganske uvidende, men så længe vi blot holder os det for øje, og i ydmyghed udforsker verden, er der håb endnu."

Du hylder rationaliteten, menneskets fornuft.
Det gør jeg også, men som du jo selv nævner, ser det ud til, at det er begrænset, hvor langt vi er nået ad den vej.

Naturvidenskaben kan sige en masse (og stadig mer) om hvordan verden er, men den kan nok aldrig sige hvad verden er.
Det er der i hvert fald mange, der mener (og jeg tror at kunne regne Niels Bohr med her).

Hvem er jeg? - i en verden, som jeg er en del af, og hvis virkelige væren jeg ikke har mulighed for at erkende.
Hvordan skal jeg leve mit liv?

De spørgsmål kan fornuften, rationaliteten, videnskaben ikke svare på - og kommer nok heller aldrig til det - men jeg lever her og nu, og jeg har brug for svar!

For mig kom det som en overraskelse at opleve, at noget kan være helligt (uden at jeg rationelt ka' forklare dét nærmere).
Det gav mening i mit liv - og det fik mig til at se, at de mange religioner udover de mange korrupte dele også indeholder kvaliteter - på de områder, som ligger udenfor videnskabens egne grænser.

Lige som der er (skal være) fri og åben videnskabelig udvikling, skal der, efter min mening, også ha' lov at være fri og åben religiøs udvikling - naturligvis også med plads til ateisme, agnosticisme, transcendens - og enhver anden mulig måde at forholde sig til de eksistentielle spørgsmål på.

I den ånd hilser jeg ateismen velkommen smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Nyheder fra DR
Finland: EU må gøre noget ved migrante..
19/04/2024 11:14
To personer anholdt i Polen - mistænkes..
19/04/2024 10:32
Russisk bombefly er styrtet ned i eget l..
19/04/2024 09:09
Sidste år uddelte politiet næsten 4.00..
19/04/2024 08:52
Omstridt stutteri ryger på tvangsauktio..
19/04/2024 08:34
Nyheder fra Religion.dk