annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15691170
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382504
Et andet syn 1992087
Åndelig Føde 1526296
Jesu ord 1523702
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
2 registrerede ABC, Arne Thomsen 443 gæster og 204 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Christopher Hitchens død

Hanskrist.

Der er ganske meget, du ikke svarer på.
Det vil jeg så indtil videre betragte som indrømmelser blinker

Du fastholder din påstand om Jesus i ørkenen med ordene:
Citat:
jo nøjagtig det ved jeg og alle andre kristne i hele verden, for ellers ville det ikke være den Jesus de kristne bekender være Kristus Guds Søn
Dermed ser det for mig ud, som om du "beviser" en påstand ved at slutte dig frem ud fra en anden påstand.

Derudover inddrager du samtlige kristne i hele verden med den påstand, at de er enige med dig.
Jeg kan ikke lade være at tænke: Hanskrist sætter sandelig ikke "sit lys under en blæselampe" blinker

Og hvad nu, hvis "blæselampen" var Jesus Kristus, fuldt ud menneske og fuldt ud Gud, den anden person i Den hellige Treenighed - ifølge de kristne dogmer?

Er mennesket Jesus i den kristne tro afvisende overfor apofatisk bøn - også under 40 dages faste i ørkenen?

For lige et tydeliggøre begrebet, kopierer jeg her en ret nylig offentliggjort dansk udtalelse om "apofatisk" og "katafatisk":
Citat:
Den katafatiske vej er den "normale" måde at udtrykke troen på, nemlig i form af bekræftende, positive udsagn om Gud. Udsagnet "Gud er god" er fx. en katafatisk måde at sige noget om Gud på. Ligeså er udsagn som "Gud er kærlighed", "Gud er lys", (og for den sags skyld også det modsatte: "Gud er mørke") osv. Alle disse udsagn siger noget om, hvad vi mener Gud er, ved at tilknytte et prædikat, som udsiger noget om, hvad Gud er.

Med apofatiske udsagn er det modsat. Den slags udsagn er "negative" i den forstand, at de kun udtaler sig om, hvad Gud IKKE er – ud fra den erkendelse, at alt, hvad man siger Gud er, er en begrænsning af Gud, som gør ham til mindre end Gud. Gud er jo hinsidig og kan ikke udtrykkes i dennesidige kategorier uden at blive trukket ned på et menneskeligt plan og derved blive gjort til mindre end sig selv. Derfor siger den apofatiske tradition, som består af en lang række kristne mystikere lige fra Gregor af Nyssa (4. årh.), Dionysios (5.årh.) og op til vor egen tid, mere om hvad Gud ikke er, end hvad han er.

Ifølge denne tradition må mystikeren gennem et åndeligt Guds mørke, eller som en bogtitel fra denne tradition udtrykker det: Uvidenhedens sky. En af de mest radikale var Meister Eckehart (13 årh.), der faktisk blev dømt som kætter (men dog senere er blevet taget til nåde). I følge et af anklagepunkterne skulle han have sagt: "Gud er ikke god."

For en "katafatisk bevidsthed" er et sådant udsagn kættersk, for den katafatiske bevidsthed tænker dualistisk – altså, hvis Gud ikke er god, så må han jo være ond. Det var ikke det Meister Eckhart ville sige med udsagnet, for han sagde også: "Gud er ikke ond." I følge Eckhart kan man kun sige noget sandt om Gud ved at negere et positivt udsagn – ellers gør vi ham til ikke-Gud, til en projektion af vore egne forestillinger om, hvad godhed, kærlighed osv. er.
Man kan vel sige at det danske "Fader vor" er katafatisk, mens den ortodoke kristendoms "Kyrie eleisón" (Herre forbarm dig) mere går i apofatisk retning (omend "Kyrie" jo er en minimal positiv beskrivelse).

Vil alle kristne give dig ret, når du slutter dig frem til:
Citat:
at han bestemt ikke ændrer spirituel praksis pludselig fordi han er i ørkenen, hvorfor det stadig må være samme aktive, maskuline, engagerede kamp for at være i overensstemmelse med sin Gud Faders vilje
Det hænger vel ikke sådan sammen, at du afviser kristen apofatisk bøn?

Og hvordan kan du vide, at det ikke er denne for mig at se sublime bønsform Jesus går ind i - i sin særlige situation i ørkenen, som "Ånden" (antager Helligånden) har bragt ham i?

Hele denne situation, hvor både første, anden og tredje "person" i Den hellige Treenighed involveres, tror jeg ikke på, at mennesker, ja selv en Hanskrist, skal gramse for meget i, hvis man ellers respekterer kristendommen.

Det gør jeg - især den ortodokse, mindre den lutherske og endnu mindre den romersk katolske.

Og du behøver ikke at mobilisere din enorme næstekærlighed til mig "stakkel", der ifølge dig fortvivlet søger trøst og hvile.
For mig er verden et mirakel, som spontant "føder" min kærlighed til den, og det oplever jeg som lykke smiler

Arne.

P.S.: Jeg ser, du fortsætter en diskussion om Michael. Det gør du nok bedst med ham - hvis han gider blinker
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 21:22
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
FEJL VED TRÅDENS OVERSKRIFT?...
af Anonym
22/04/2024 16:20
Nyheder fra DR
Zelenskyj retter direkte tak til Danmark
25/04/2024 21:10
Norsk politi afslutter efterforskning i ..
25/04/2024 20:35
Dansk forskning viser sammenhæng mellem..
25/04/2024 20:17
Putin planlægger besøg i Kina
25/04/2024 18:46
28-årig røver Rema 1000 med økse og g..
25/04/2024 17:49
Nyheder fra Religion.dk