annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Limfjorden Nørresundby siden
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 219 gæster og 31 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Den mystiske ekstatiske meditative erfaring

Hanskrist: fordi jeg som michael ikke skal være i nu'et tomheden stilheden og det uendelige rum, uden tanker og uden sproglighed, uden tænkning
Hanskrist: hvis man kun spiste og fyldte sig, men ikke kunne optage og omsætte føden, ville det være rigtig skidt for en, men at man kan dette, gør at man igen bliver sulten,, får en sund livsappetit
Hanskrist: sådan er det også med tankerne, bøgerne man læser,
Hanskrist: at man igen får naturlig lyst til at studere, skyldes selvfølgelig at man kan omsætte det man læser, forstår det, for så får man lyst igen næste dag
Hanskrist: til michael og arne kan jeg jo gentage for hvilken gang, jeg er ikke bange for at tænke
Hanskrist: vi ses senere i dag RM
Hanskrist: The Dreaming album, der er hendes 4. album her har hun selv bestemt fra a - z, været kaptajn og sådan har det været siden, eget studio og det hele
RoseMarie: Vi ses senere, Tiger ... snart kalder Morfeus på mig
Hanskrist: ham fra underverdenen
RoseMarie:
Arne Thomsen: @ Hanskrist: "jeg er ikke bange for at tænke". Nej selvfølgelig, men du synes bange for selv det mindste øjeblik uden
Simon: Hans: Arne er rædselsslagen for spørgsmål som ’hvorfor’, ’hvordan’ osv. rettet til meningsindholdet han forkynder (blind tillid til religiøs overtro), fordi en sådan form for tænkning desavouerer trosfundamentet med initialværdien 0 i kontakt med den...
Simon: verden, virkelighed og tilværelse han taler i ring om. Der er m.a.o. intet filosofisk grundlag for Arnes forkyndelse af en troslære, som derimod mere ligner en missioneren med budskabet: ”tro dig blind, i samme gevind”.
Simon: Upsedasse...men godmorgen til jer ;)
Arne Thomsen: Jeg "forkynder" ikke, men fortæller bare hvordan tilværelsen ser ud for mig. Det kræver selvsagt ikke nogen forklaring
Arne Thomsen: Påfaldende, at Simon ikke har magtet at fortælle, hvordan tilværelsen ser ud for ham
Hanskrist: det vil sige du som michael (jmp) vil tale ud fra dig selv og af dig selv, du vil ikke respektere videnskabernes viden på de områder vi drøfter
Hanskrist: hvorfor skulle det være interessant at høre om 7 milliarder menneskers ukritiske syn på tilværelsen? nej vi må stille krav her, og forlange at der er en dialog med den nyeste viden i alt vi udtaler os om, som Paulus siger så skal vi lære at lovsynge med
Hanskrist: vores forstand om alle troens forhold
Arne Thomsen: Jeg respekterer videnskaben fuldt ud - for dét, den kan. "vi må stille krav her, og forlange": Tal for dig selv - ikke for mig. Det lille øjeblik uden tanker - uha, uha
Hanskrist: for Paulus er mennesket i Kristus, en ny skabning med en ny bevidsthed, fordi det som menneske har modtaget Guds Ånd, fordi det som et tidsbestemt menneske til trods er gennembrudt og forklaret af evigheden, evigt liv der ekstatisk bryder igennem til
Hanskrist: og ind i endeligt liv, os som dødelige, altså Gud til os og ikke os til Gud
Hanskrist: hvorfor vi ikke skal gøre os tankeløse eller ego-self løse
Hanskrist: evigt liv (vores nye liv i Kristus) er ikke en negation af tiden (altså noget tidsløst), eller hinsides tid eller før tid, det er Guds Liv og Guds Tid med os, altså vores liv og tid der ikke længere er i brudstykker
Hanskrist: (restitution af hippocampus (apropos stress forskning)),
Hanskrist: det er os der lever i kraft af den Væren vi grunder i og som oppebærer og understøtter os under tidens tand og slid (essentielle subcorticale strukturer spiller her en rolle)
Hanskrist: det er hverken tankeløshed eller tidsløshed el egoløshed ego-self-løshed som dig og michael og østens mystik vil ha det
Hanskrist: Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place
Hanskrist: but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.
Hanskrist: jeg har sagt det før, tyg drøv på min omvendte og genuine kristne vestlige opfattelse og spiritualitet til forskel fra din og michael østlige new age buddhisme
Hanskrist: dig og michael skal gå op i Gud eller evigheden som noget tidsløst, tankeløst, tanketomt, ego-self-løst
Hanskrist: i vest, i kristendommen siger man nærmest det omvendte
Hanskrist: nej ikke nærmest, man siger faktisk det omvendte og stik modsatte
Hanskrist: dette medfører i øst at samfundslivet, forandringerne og personlighedsudvikli
ngen går i stå, hvorimd i vest, vi får en individuation
Hanskrist: og markante samfundsforandringer
Hanskrist: derfor eksploderer kreativiteten i vest, Mozart Bach og de tyske filosoffer og digtere
Hanskrist: renæssancen er en genopdagelse af mennesket, af Pauls Kristusmystik som Luther i hånd og ånd skaber reformationen med
Hanskrist: nu er alle lige meget præster, selv Maren i kæret er lige så meget præst og pave som paven



[x] Hanskrist: der er en verden til forskel på det du og michael siger, I er begge børn af tidsånden og i overensstemmelse med hvordan flest tænker i dag om de her forhold, men jeg står fast på den kristne spiritualitet og eksistentialismen
[x] Hanskrist: jeg er som Badiou og Tillich paulianer og det vedkender jeg mig gerne, som også renæssancen og Luther var det
[x] Hanskrist: selv om Luther har nogle alvorlige misforståelser bygget ind i sit syn
RoseMarie: Glædelig 1. søndag i advent
[x] Hanskrist: hvor vi skal helt op til Barth før Romerbrevet og det med de kristne menigheder i et verdsligt magtsystem bliver ret forstået
RoseMarie: ... advendt?
[x] Hanskrist: Novalis said that he felt the birth of the eternal within him. Berdyaev kommenterer derpå; To reveal the eternal within one - that is to hasten the ADVENT of the spirit in time (in time). "It does imply that man's soul and body can participate in a new
[x] Hanskrist: and higher order of spiritual existence; Thus the body and soul are spiritualised and man passes beyond the natural order to that of freedom" (apropos freedom, se Galaterbrevet og 2 Kor 3).
[x] Hanskrist: Kristusbegivenheden er dette brud, dette gennembrud, hvor friheden og ånden bryder igennem

[x] Hanskrist: det er evigheden eller Guds indbrud i tiden
RoseMarie:
[x] Hanskrist: i Kristus er det Gud der kommer til os og vi har hele guddomsfylden i kød og blod
[x] Hanskrist: derfor skal vi ikke gøre os egoløse, tankeløse og benægte tiden, da tid og liv hører uløseligt sammen
[x] Hanskrist: hvorfor gør så michael og arne dette, jo fordi de gerne vil opløse sig selv i gud, gå op i gud
[x] Hanskrist: når man ikke tror på Guds kærlighed Kristus, at Gud kommer til os, ja er kommet til os, så må man som michael og arne selv søge gud
[x] Hanskrist: og deres metode er tankeløshed, ego-self-løshed og ud af det med tiden, i noget tidsløst noget
[x] Hanskrist: derfor har jeg aldrig forstået religiøsitet, altså menneskets søgen gud
[x] Hanskrist: det er mig en gåde
[x] Hanskrist: alle disse fortvivlede mennesker der ikke kender Kristus

RoseMarie: Det er Gud, der søger os mennesker ... ikke omvendt ... jo, men til omvendelse
RoseMarie: Livsgåder er udfordrende for hjernecellerne ...
[x] Hanskrist: i Kristus er vi vendt om
[x] Hanskrist: Jesus siger det selv til Peter, i forbindelse med hans bekendelse, det er Guds værk
RoseMarie: Ja, vendt om ... ligesom Pipi


[x] Hanskrist: modtagelsen og efterfølgelsen må være op til os, til stadighed at vi iklæder os Kristus, i ham vi har friheden og ånden fra gud ja selv tankerne
RoseMarie: Er du gået i selvsving, Tiger?
[x] Hanskrist: nej det er arne der siger at han aldrig har forstået hvad jeg siger, og nu har jeg for 117 gang sagt det så tydeligt at det gør ondt på alt og alle
RoseMarie: Der er vist ikke andre end selveste Jesus Kristus, der kan komme igennem til dig ...
RoseMarie: ... jo, måske et piiiiift
[x] Hanskrist: hele min debataktivitet er styret af at arne og michael oa i et glimt pludselig ser hvori forskellen består på ægte kristendom og så den tidsåndens religiøsitet vi sejler rundt i, altså i glimt aner forskellen på øst og religiøsitet og så kristendommen og
[x] Hanskrist: vestlig spiritualitet
[x] Hanskrist: når først 10 -øren falder så er der for resten af livet en ny kurs og ny perspektiv og en hel ny åndens kreativitet og virkelyst at leve i
[x] Hanskrist: det handler om at være besat, om en besættelse
[x] Hanskrist: det handler ikke om at søge
RoseMarie: ... Mmm
[x] Hanskrist: paulus er besat og han skriver flot om det i Fil 3
RoseMarie: ... tror jeg genkender det om besættelsen ... ikke om at søge, men om at være opfyldt
[x] Hanskrist: vi kender det fra entusiasme, og at vi ekstatisk fester
[x] Hanskrist: og skaber
[x] Hanskrist: man forsker i det i dag omkring dopamin blandt andet, hjernens eget belønningssystem, lykkehormoner og endofiner
[x] Hanskrist: karaktermord eller karaktermord ikke, michael får kamp til stregen for at han konstant siger jeg taler usandt, og det er forkert det jeg siger og at jeg ikke har forstået mig selv eller noget
[x] Hanskrist: for at jeg ikke skal trække simon (og bjørnen) ind i noget, og med mig ind i min egen besættelse, er det selvfølgelig uomgængelig at de begge må ta afstand fra mig når jeg begynder at prædike som i dag, hvor jeg begynder at bruge Gud, Kristus og Helligånd
[x] Hanskrist: simon må konstant være skeptisk og kritisk overfor at jeg misbruger Badiou (og tidligere Heidegger) og han må som Bjørnen sige at jeg misk mask blander en masse sammen der ikke kan sammenblandes eller sammentænkes
[x] Hanskrist: at jeg misforstår neurovidenskab når jeg blander dette uløseligt sammen med den paulinske mystik
[x] Hanskrist: selv mener jeg at jeg er en af de mest fortræffelige tværvidenskabelige tænkere i verden i dag og endda på områder er ganske outstanding
[x] Hanskrist: åh jeg er gået i selvsving omkring Adventskransen og har tændt alle 4 lys og brænder mig selv i alle hjørner, jeg er jo lidt firkantet
RoseMarie: Åh ... skal jeg ringe efter brandbilerne?
RoseMarie: Røgdykkerne, måske? HOST HOST
[x] Hanskrist: vil du slukke mig nu jeg endelig er tændt og brandvarm, fryser du ikke, skal jeg komme og varme dig
[x] Hanskrist: jamen HansKrist du er jo ikke nærværende, du er jo besat og fra sans og samling
[x] Hanskrist: hvilket får mig til at tænke på at jeg så live video billeder af Nietzsche igår på you tube,,, mit hjerte stod stille og aldrig nogensinde før har jeg erfaret historiens vingesus så voldsomt, det var som så jeg live video billeder af Paulus
RoseMarie: Du må gerne varme mig ... ikke slukke nogen ild ... det kan du vove på!!!
RoseMarie: Orv, det lyder spændende ... vil du dele?
[x] Hanskrist: jeg går ud fra at de var ægte, men gå på you tube (hvor der er andet end Joni Mitchell'e) og skriv Nietzsche i søgefeltet
RoseMarie: ... så deler jeg min clementin med dig, Tiger ... ... og skrællerne dufter skønt i en stearinlysflamme ... af jul
RoseMarie: YouTube er nu noget helt for sig selv ... kan også se, der er noget Bertrand Russell om Nietzsche ... aj, hvor en sjov stemme
Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Polsk mand mistænkt for spionage i plot..
18/04/2024 20:12
Ny ældrereform præsenteres i aften
18/04/2024 18:31
Dansk Erhvervs medarbejdere kan låne ko..
18/04/2024 17:39
Nyheder fra Religion.dk