annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15682432
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381824
Et andet syn 1991490
Åndelig Føde 1524000
Jesu ord 1523295
Galleri
Folkemødet 2013
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 186 gæster og 176 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Den mystiske ekstatiske meditative erfaring

Ole Bjørn: Du påstår gang på gang, at videnskabelig viden blot er en tro. Men modsat dig arbejder videnskab med VIDEN, som betegnelsen viser. Du TROR, men ikke på alt. Videnskaben VED, men ikke alt.
ole bjørn: Prøv at nærlæse Simons sidste svar til dig, #11676. Det viser jo klokkeklart, hvor du går galt i byen med din opfattelse af tro kontra videnskab. HVORFOR verden ER, er ligegyldigt. HVORDAN verden er, har relevans for alle mennesker.
Arne Thomsen: Ole, du har ikke forstået mig. Jeg sætter ikke spørgsmålstegn ved rimeligt sikker videnskabelig viden. Men jeg sætter spørgsmålstegn ved, hvor langt man kan nå ad den vej.
Arne Thomsen: Og hvor langt man kan nå, det ved ingen, det er kun noget, man kan tro. Mere indviklet er det jo ikke.
Arne Thomsen: Langt de fleste mennesker anerkender jo videnskabens resultater. Det er da først dér, hvor videnskaben ikke har noget rimeligt sikkert at byde på, at troens område begynder.
Arne Thomsen: "HVORFOR verden ER, er ligegyldigt." Det er din påstand. Den er vist ikke videnskabeligt bevist
Simon: RM: ja fandens til tidspunkt at vågne på (natten), uf, øv m.m. ;) Skal præcisere spm: ka’ du finde identiske tankeforskelle mellem m/k som også eksisterer mellem m/m og k/k – hvis ja, hvordan def. du så tankeforskellen mellem m/k som udtalt?
Simon: RM: Som mænd er vi i udgangspunktet en ”testosteronforgifte
de kvindehjerner” (mitosen gør hankøn - kromosomer), men det er noget reproduktionsmæssigt der replicerer sig i samme univers, så at sige.
Simon: Tankemæssigt er vi så i udgangspunktet nærliggende identiske som m/k, mens vi kulturelt indretter, indarbejder og fastholder kønsforskelle, der skal tydeliggøre forskelle vi livet igennem agerer legende roller udfra:
Simon: Han: blå, hun: rød, hvor kønnene får uens handlingsdirektiver vi såmænd sagtens kunne vende op og ned på, idet kønnene ville indarbejde og lege efter et nyt normativ.
Simon: Ups: godmorgen til jer ;)
Simon: Arne: "Men jeg sætter spørgsmålstegn ved, hvor langt man kan nå ad den vej". - hvilke forudsætninger sætter du til grund for den antagelse, at viden er begrænset?
Simon: Arne: "Og hvor langt man kan nå, det ved ingen". - jo, det ved man akkuarat i det øjeblik man skaber denne viden.
Arne Thomsen: Kan du ikke se forskel på "spørgsmål" og "antagelse" - eller er det et bevidst forsøg på vildledning?
Simon: Arne: "Den er vist ikke videnskabeligt bevist" - Naturvidenskaber beskriver det der påvises!
Simon: Arne: det er troen som antagelse den er gal med.
Arne Thomsen: Hvorfor skulle tro være en "antagelse"? Tro er jo ikke noget logisk
Simon: Arne: Antager du ikke noget, når du tror noget?
ole bjørn: Af verdens 7 milliarder mennesker er der kun ganske få, der undrer sig over, at verden ER. Resten er ligeglade. Den samlede menneskeheden udgør kun en mikroskopisk del af de utalte trilliarder af levende organismer, som er ligeglade med dit problem, Arne.
ole bjørn: Men de er allesammen travlt beskæftigede med at samle konkret viden om, HVORDAN verden er. Det er en megastor proportionsforvrængn
ing at tro, at dit spørgsmål har nogen som helst betydning.
ole bjørn: Det kan kun opstå i en meget selvcentreret person, der er blind for virkeligheden.
RoseMarie: Tro er ikke en antagelse. Tro er en anelse, som man kigger igennem
ole bjørn: Dit spørgsmål om placeboeffekt er skam allerede besvaret. Men den autoriserede lægestand rummer mange ligeså hårdnakkede benægtere som dig, Arne.
Arne Thomsen: Jeg har ikke set svaret. Hvis du har, så kom dog med det
RoseMarie: ... kigger ud i virkeligheden. Så, ja ... selvfølgelig er man farvet af sin tro (anelse), andet ville være umuligt, hvis troen er i hjertet og ikke kun i hjernen
Simon: RM: Trosanskuelser som livssyn er netop et usikkert fundament at antage noget om verden udfra, men det er præcis hvad sker, når man indetter livet og kulturer, hvor man indfører gud(er) som forklaring på verden.
ole bjørn: Alle livsprocesser styres af informationsudveksli
ng. Informationer har ingen selvstændig sandhedsværdi. Falske og rigtige antagelser har samme mulighed for indflydelse på helbredet, så selvfølgelig påvirker en tro også forløbet, som al anden information.
[x] Hanskrist: har aldrig forstået hvorfor eigenweltske (og ja, da eigenwelt og mitwelt (samfund og kultur) er sammenfiltret) så også mitweltske forhold ukritiske skal sammenblandes med umwelt
[x] Hanskrist: nogle gange tænker man at epistemologien og E Kant har levet forgæves
Arne Thomsen: Og dét kalder du en videnskabelig forklaring
ole bjørn: Du gør tingene weltig komplicerede, Hansemand.
[x] Hanskrist:
ole bjørn: Næh, Arne, hvad får dig til at tro det?
Simon: Ole: idet hele taget er det kun troende der kan finde på at betragte placebo som en behandlingsform med troen som medikament. Suggestionen sætter bare ikke gang i cortisol, som dermed ikke skaber problemer.
[x] Hanskrist: arne næsegruse beundring og knæfald for at verden ER, skal problematiseres, det var det der skete omkring Biskop Berkely og Hume og Kant og siden har man ikke ukritisk og uden om episemologien kunne forholde sig til at verden ER, netop det der ansporede
[x] Hanskrist: Einstein
ole bjørn: Så simpelt er det ikke, Simon. Jeg opfatter ikke levende organismer som apparater. De kan beskrives langt bedre med informationsteoriens konstateringer.
Simon: Ole: ikke pointen - kroppen regenererer ofte sig selv, dersom muligheden foreligger, men hvis stresshormon fejlinformerer p.a. psykiske problemer, "misbruges" ressourcerne hvor de kunne ha' været nyttige.
ole bjørn: Nej, Hansemand, Einstein blev drevet af trangen til at beskrive HVORDAN verden fungerede, ikke hvorfor. Han blev ateist, da han var 12 år gammel, efter en periode hvor den indoktrinerede mosaiske tro havde domineret hans tanker.
Simon: Ole: lægens autoritet havde før i tiden nogenlunde samme funktion: ptt. dyssedes ned og var fri af bekymringer, lagen havde overtaget ansvaret, og kroppen fik ro og hvilepuls til at renegere sig med søvnaktivitet osv.
ole bjørn: Men da han havde frigjort sig fra troen, gik det rask fremad.
[x] Hanskrist: nu misforstår du mig totalt, der er intet hvorfor i det jeg redegjorde for
[x] Hanskrist: Einstein blev inspireret af Kant noget så grusomt, tænk som gymnasiast at få at vide at rum og tid er vores forstands anskuelsesformer og ikke nødvendigvis noget ved den fysiske virkelighed
Simon: skål i kaffe...sjov snak..;)
ole bjørn: Simon, hvad du beskriver, er jo netop informationsflow, hvor signalvejen kan være hormonflowet eller autoritetstroens suggestion.
ole bjørn: Nu er det sild og snapsetid. Jeg vender tilbage.
Simon: Ole: ja, det er suggestionen der har en psykisk effekt, nøjagtig den samme som lægebasserne før i tiden havde - nu er det åbenbart gud der skal til roret..sild og snønpz, lyder ikke ringe ;)
Simon: Hygge herfra også
RoseMarie: Åh, ja ... en frokostsild vil gøre godt
[x] Hanskrist: en af mine venner på facebook skriver: this article states that people who watch Fox news know less about the world than people who don't read or watch news at all!!,, så galt kan det gå i guds eget land
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
24/04/2024 13:35
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
To anholdt og mistænkt for drab på to ..
24/04/2024 14:32
Dansk Erhverv om nye pantregler i EU: De..
24/04/2024 14:14
Terrorsigtede skal blive i deres celler ..
24/04/2024 14:13
27-årig mand varetægtsfængslet for ov..
24/04/2024 13:34
Skattestyrelsen: Hvem ejer disse 13,6 mi..
24/04/2024 13:18
Nyheder fra Religion.dk