|
0
registrerede
488
gæster og
441
søgemaskiner online. |
|
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Er ventelisterne for lange, og tager vi os godt
|
Kære Enta.
Må jeg for det første sige, at det er en udelt glæde at se denne debat udvikle sig med et højt kvalitetsniveau i indlæggene. Lad os fortsat tilstræbe kun at skrive indhold med virkelig substans, som dit er et glimrende eksempel på.
Der er virkelig en masse, der udvikler sig den forkerte vej i samfundet. Vi er blevet mindre solidariske, mere egoistiske, kort sagt; mindre samfund og mere junglelov.
Årsagerne til dette er mange og komplicerede, og den diskussion er for omfattende til, at jeg vil gå ind i den på nuværende tidspunkt. Jeg vil blot sige, at vi næppe kan skyde skylden på vores krigsdeltagelse, men snarere som nation skal gribe i egen barm og finde ud af, hvorfor vi mere og mere fjerner os fra Grundtvigs smukke konstatering ..
- og da har i rigdom vi drevet det vidt, når få har for meget og færre for lidt.
Danmark er et af verdens rigeste lande, regnet i produktion pr. indbygger, men trods et af verdens højeste skattetryk evner vi altså ikke at trække den tunge ende med op, så samfundet kan blive mere homogent. Et større antal mennesker end nogensinde før har fået en levestandard blandt de allerhøjeste i verden, men samtidig har vi også fået et større antal mennesker uden overskud og uden nødvendig sikkerhed. Vi er blevet fattige på samfundssind, og vi trænger til en grundig analyse af årsagerne.
Når vi er færdige med at designe den nye debat, lover jeg at tage dette emne op igen, for det er vigtigt for os, at vi som folk forstår, hvad det er der binder os sammen, og hvad det er der skiller os.
Mvh
Ole Bjørn ;)
|
|
|
|