|
0
registrerede
488
gæster og
441
søgemaskiner online. |
|
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: ALH
Emne: Re: Er ventelisterne for lange, og tager vi os godt
|
Kære Enta
Du spørger:
Er ventelisterne for lange, og tager vi os godt nok af de svage? Godt spørgsmål?
Ja, ventelisterne er for lange, og vi tager os ikke godt nok af de svage.
Kan vi gøre det bedre?
Det er muligvis et spørgsmål om prioritering men også et forhold af en endnu en sværere grad, nemlig det, at vi ikke altid "ser" de samme forhold omkring mennesket, både som hin enkelte og som menneskehed. Et samfund bygges jo op som det rum, vi samfundsborgere færdes i. Her har vi nogle fælles normer og værdier for et liv, vi alle kan være tjent med. Som det er nu (og plejer at være), er der tydeligvis uenighed mellem de to politiske fløje omkring fordelingen af "goderne", men flertallet bestemmer jo som bekendt. Hvorfor denne uenighed - det må jo netop bunde i vores forskellige måder at forstå vigtigheden i at være til på.
Men det spørgsmål du rejser sigter ikke i den forstand på velfærdsforholdene men derimod på, om staten DK har brugt for mange penge på krigen i stedet for at tage hånd om de svage i vores samfund?
Det er aldrig ok at svigte vores medmennesker, og på trods af, at vi er et rigt land, må f.eks. forældre nøjes med at kunne tage én barnets første sygedag og ellers overlade pasningen til nogle andre (hvis der er nogle), f.eks. bedsteforældrene, men disse skal jo også med årene formå at blive længere på arbejdsmarkedet, så bliver der heller ingen hjælp at hente der.
Jo, jeg tror, at vi har brugt (for) mange penge på krig o.a., men det er ikke noget, jeg kan dokumentere, for jeg sidder uden de prisværdige oplysninger. Hvad angår de fortvivlede unge, der mistrives og reagerer mod samfundet, er det meget dybere forhold end, hvor mange penge vi har brugt på krig, der her gør sig gældende.
Mvh Anne
|
|
|
|