annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15660759
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380389
Et andet syn 1989730
Jesu ord 1522508
Åndelig Føde 1515606
Galleri
Strandbumse livet
Hvem er online?
3 registrerede ABC, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 379 gæster og 32 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Sæt samfundsnasserne til noget nyttigt.

Hej Hanskrist.

Jeg ser, at du omtaler mig flere gange i dit ovenstående indlæg (svar til Simon).

Du skriver bl.a.:
Citat:
Jeg er enig med dig i at arne "måske" (kommer meget an på hvordan man læser ham) blander astrofysiske videnskabelige forhold sammen med vores mystiske eller mythologiske (1)* (se nederst) forhold til verden, universet, eller kosmos (mystiske samhørighedsfølelser universet).
Og du har flere gange, mener jeg at have forstået, hævdet, at dette er forkert at gøre.

Men i kristendommens bog, Bibelen, han man jo læse, som de allerførste ord:
Citat:
v1 I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden.
v2 Jorden var dengang tomhed og øde, der var mørke over urdybet, og Guds ånd svævede over vandene.
og i Johannesevangeliet, som de første ord:
Citat:
v1 I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. v2 Han var i begyndelsen hos Gud. v3 Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er. v4 I ham var liv, og livet var menneskers lys. v5 Og lyset skinner i mørket, og mørket greb det ikke.
Disse billeder af verdens tilblivelse er for mig at se ikke så voldsomt forskellige fra naturvidenskabens teori om Big Bang - selvom det ene jo er religiøst og det andet naturvidenskabeligt.

Det må vel være det, du hentyder til, når du skriver at jeg "blander astrofysiske videnskabelige forhold sammen med vores mystiske eller mythologiske forhold til verden, universet, eller kosmos"

Hvad du mener med "blander", kan jeg ikke rigtig finde ud af. Jeg kan ikke få øje på, at jeg blander to så forskellige udsagn, men at der skulle være et uoverstigeligt modsætningsforhold her, kan jeg ikke få øje på.

Ordet "Gud" står jo her som universets første årsag - et begreb, som naturvidenskaben mig bekendt ikke rigtig beskæftiger sig med - eller i hvert fald ikke har klare teorier (klik) om (jeg springer så her de mange andre af menneskehedens religiøse "billeder" over - såsom de sidste mindst 40.000 års shamanisme).

Du skriver også at: "arne har en meget speciel forståelse af eksistentialisme - "
Jeg mener imidlertid ikke, at jeg har udtalt mig om eksistentialisme (klik), men jeg beskæftiger mig da ikke så lidt med det eksistentielle (klik), hvilket jo er et væsentligt bredere begreb.

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af ABC
20/04/2024 13:52
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
20/04/2024 13:31
Vigtige præciseringer
af ABC
20/04/2024 13:23
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Region vil tage hul på milliardlån til..
20/04/2024 12:26
Coops regnskab går i minus med 717 mill..
20/04/2024 11:31
Clara Tauson er finaleklar uden kamp
20/04/2024 11:28
Haiti er hærget af vold: Bander bortfø..
20/04/2024 11:04
Politi undersøger sprængning af pengea..
20/04/2024 10:06
Nyheder fra Religion.dk