annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Michael tænker en Solsort der tænker

Michael tænker en Solsort der tænker. For at dette nu ikke skal sige mere om Michael end Solsorten har jeg skrevet dette lille indlæg.

Jeg mener der er 3 fejl (eller punkter der bør uddybes) i dit udsagn om solsorten Michael,,,, Den tænker: ''den flinke mand må gerne være i min have'"

nemlig: "tænker"; "flinke mand" og "min have".

En fugl tænker ikke, dertil har den ikke ikke neocortical virksomhed nok, hvorover de subcorticale instinktive kræfter dominerer sammen med simpel betinget adfærd. Men via betinget indlæring kan "den" være nået frem til at det går an at lade Treram kommer i nærheden af den, før dens flugtreaktioner træder i kraft. Det er sult der får vilde dyr til at søge hen i nærheden af mennesker, ikke fordi de finder at mennesket er interessante eller flinke eller seksuelt tiltrækkende og derfor et egnet parringsvalg. Det er sulten der om vinteren får dyr til at kommer tættere på mennesker i deres fødesøgning.

"Min have" som begreb er noget vi tillægger dyr, fordi vi har set dem i forhold til artsfæller hovedsageligt, forsvare deres terrotorium og revier og ikke mindst i forbindelse med at de forsvarer deres yngel/unger. Så hvis treram kom tæt på reden med unger og æg, kan det i nogle tilfælde ses at fugle begynder en mindre kamp. Ejerfornemmelser som "min have" overfor Treram har duen ikke, tværtimod er dens flugtmekanismer i forbindelse med dens arousal (dens agtpågivenhed, frygt, vågenhed (det vi kalder opmærksomhed i forbindelse med orienteringsevnen)) hele tiden i det røde felt. Men fuglens instinkter, kamp for at overleve gør at den vil forsvare et fødeemne, æblet, især overfor artsfæller, og sulten kan om vinteren gøre at vi kan komme tæt på vilde dyr hvis der er mad/føde indblandet også fordi de gerne ikke har ungerne at skulle forsvare, hvilket gør dem mere sky eller på vagt.

Dette eksempel er fremragende til at forstå opmærksomhed (for Michael) og for Serotonin til at forstå frygtens fantastiske positive rolle som "det" vores opmærksomhed og bevidsthed især er opstået i forbindelse med. Frygtsomhed, opmærksomhed, vågenhed i forbindelse med orienteringsevnen, er koblet på kamp og flugtreaktionerne. Fordi vi dyr skal kunne mobilisere på et øjeblik vildt meget energi i kampen for at overleve, som kan være at tage benene på nakken, flugt (som hare-misserne/haren og HansKrist har valgt som den vigtigste udvej (derfor har de så lange ben og løber så hurtigt)) eller det kan være krig og kamp, som Serotonin og Thomas har valgt. Alt dette ovenfor er især set ud fra vores sympaticus reaktionsmønster.

Vi må ikke glemme vores parasympaticus mønster. For pattedyrs vedkommende (og det er jo dem vi tilhører) gælder nemlig også det med tilknytningen og de varme bånd mellem individerne der lever i familie og oftest har huler/skjulesteder og hjemmesteder for deres yngel. Hvorfor der opstår stærke bånd mellem ungerne og forældredyrene i den første tid, hvor diegivning og nussen og kløen og kærtegnende stimulation af følesansen i forbindelse med pelshygiejnen og varmebeskyttelsen ved at kravle tæt sammen skaber nogle enestående bånd (hvor lugt/duft og feromoner spiller en afgørende rolle (bemærk hvor stor en rolle næsen spiller hos dyr)). Ofte skal disse stærke bånd brydes når ungerne når en vis alder, nærmer sig kønsmodning eller forældrene bliver parringslystne igen til et nyt kuld unger.

Biologerne påstår at næsen i forbindelse med seksualitet og partnervalg spiller en afgørende stor rolle for selv os mennesker. Ellers er det tænkningen, eller forhjernens kværnen og tegnforståelse, der dominerer over næsen (instinkterne) hos menneskearten. Dog siger man at Elkjær har målnæse og at scoreKaj kan lugte på lang afstand om der er nogle der i lokalet vil åbne for det varme vand, lade ham komme til i aften/nat. Jeg har set eksempler på denne præcision, som en radarstyret missil der når sit mål hver aften og jeg har hele mit liv været gul og grøn af misundelse over visse mænds evner i den sammenhæng.

Solsorten var for få generationer siden en sky skovfugl der dog på kort tid har tilpasset sig bylivet og livet omkring vore huse. Som der i dag kommer flere og flere harmisser ind i byområdet. Her i Nørresundby hvor jeg bor er der en rend af haremisser.

Det er ikke bare Michael der gerne vil at mennesker og dyr skal være en stor kærlig familiefællesskab, også Jehovas Vidner er besat af de samme tanker hvor tigeren græsser side om side med koen. I den sammenhæng bliver det koen der vinder, fordi den har maven dertil. Det har tit undret mig at mennesker (Michael og Jehovas Vidner) ikke kan få øje på at den enes død i naturen er den andens brød. Biologiens lov nummer 1 er: overlev (spis og undgå at blive spist) for at formere/parre dig (sex, at komme til fadet her). Hvis man ikke har evnerne til at nyde dette i fulde drag, da er livet meningsløst for en og man flygter ind i EKIM, men kan man finde det sjove heri, da kan livet være et yderst smukt bekendtskab.

Ja men hvor kommer kunsten da fra? Jo fra det forhold at mennesket, det enkelte individ gerne vil gøre sig bemærket, og derigennem blive godkendt til en parring, noget der gerne styres af alfahannerne i samfundet. Dog har kristendommen fordærvet sæderne og det er i dag ofte de mindst egnede, mindst begavede og kunstneriske, der får flest børn. I mange år har yderst kompetente forældre fået 2 eller 1½ børn barn, og som vi ser i sagen fra Brønderslev så får inkompetente forældre ofte en hel flok børn. I gode gamle dage fik kongen og herremanden rigtig mange børn, her og der, ja alle vegner hvor de kom frem. Vel både en pligt og en rettighed/fortrinsrettighed.

Kristendommen har dog vel gjort meget for familielivet og monogami (til trods for klostervæsen og katolske præster i cølibat og mormorner). Islam er i den sammenhæng noget mere primitivt, hvor flerkoneri stadig praktiseres legalt mange steder den dag i dag, hvor vi nøjes med sidespring.

I dag er det i den moderne verden blevet sådan at det er kællingerne der styrer og bestemmer det hele. Hvorfor kvinden er blevet et objekt for manden, sexobjekt, før var hun en naturlig del af mandens livsudfoldelse og hunnerne var der for ham og han behøvede ikke stoppe op og tænke så meget over hende som et objekt, sexobjekt. Det er først når noget volder os problemer at vi begynder at tænke. En dør i huset der virker, tænker vi ikke meget over i det daglige, men den dag døren ikke længere virker, da bliver den et objekt for os, en størrelse vi bliver nødt til at forholde os til. Og vi får nu døren på hjernen (som objekt der driller os og som vi må forholde os til) indtil vi har løst vores problem og vi igen kan ånde lettet op og glemme alt om den skide dør, der jo bare har at virke. Hvor lang tid vi mænd skal ha kvinderne på hjernen før de igen begynder at virke skal jeg ikke kunne sige. Men efter sigende skulle der i asien og visse steder i østeuropa være kvinder der samvirker med mænd, så vi ikke behøver tænke på dem som objekter, sexobjekter.

At det ikke er meningen at kvinden skal være sexobjekt ser vi i 1 mosebog, hvor gud skaber mennesket som mand og kvinde.

At kvinderne i dag i det moderne vesten bliver betragtet som sexobjekter er de selv skyld i, da det bunder i at de ikke længere vil være med til at overholde de naturlige spilleregler på området hvor dette at tage kvinden var lige så naturlig en ting som at tage strømper på, som fod i sok, som fod i hose.

Naturlig samliv mellem mand og kvinde findes ikke længere i den moderne verden. Parforhold viser sig at være et par eller flere parforhold, seriel monogami der har afløst monogami og sidespring (måske hvis monogami skal overleve vi må ha et lempeligere syn på sidespring, ikke ta det, sidespringet, så tungt at vi opløser ægteskabet eller det monogame forhold af den grund). Det optimale ville måske for nogle være seriel monogami hvor sidespringene var med hver gang. Vi lever i en tid med høje forventninger, ja store romantiske forestillinger om hvad et kærlighedsforhold mellem mand og kvinde kan byde på. Totalorgasme og tantrasex har sat gang i forventningerne og alle stillinger og rollespil som vi informeres om andre med stor fornøjelse har kørende skal vi også selv være med på. En jagt og et ræs der har sat kærligheden på prøve, da den seksuelle dimension let kommer til at dominere kærlighedsdimensionen. Altså vi får genitaliefunktion og styret adfærd der dominerer hjerte og hoved. Altså det upersonlige kommer til at dominere det personlige. Sex uden kærlighed, altså det dyriske aspekt, kan blive en besættelse. Som kærlighed med megen fokus på sex, altså tantra kan blive en besættelse. Kærlighed med ikke ensidig fokus på sex, men hvor sex ses i helhed med en personlig udvikling må være at foretrække.


Mit indlæg må ses som et abstrakt kunstværk, hvor jeg bare har sat nogle tegn sammen som findes på mit tastatur. Så skulle der være opstået noget i mit abstrakte kunstværk, der skulle få en og anden til at mene jeg mener noget med det, da beror det på en tilfældighed.

Mit indlæg kan også ses som "Halløj der er liv der roder rundt på øverste etager". Hvor den rigtige formildende kommentar til mit indlæg kunne være, bare der er LIV. Manden roder da vist rundt i sit liv eller er det livet der roder rundt i manden? Åh bare LIV hun rodede rundt i mit hår, så skulle jeg til gengæld rode rundt med hende. Bare der er LIV. Hvordan har LIV det med Paulus? LIV vil hellere liv end hun vil forstå Paulus, sådan har LIV det nok også i mit liv (sorry Paulus, det er første gang jeg har anfægtet din altdominans over mit liv). Hansi er du til Paulus eller er du til LIV? LIV der vil liv! (jeg forudser allerede nu at Michael jubler og kommer med sin dumme kommentar om at jeg nu er ved at være der, eller ihvertfald er på rette spor og tæt ved målet, tæt ved at forstå hvad det hele drejer sig om; set ud fra de spørgsmål jeg her lige har stillet om "LIV i mit liv der vil liv").


Jeg har dog været meget i tvivl mht hvilket forum jeg skulle vælge for dette mit indlæg.

"Kun for medlemmer" den tænkte jeg meget på. Ligesom "støtteforening".

Længe tænkte jeg på "religiøse oplevelser". Da det nok er det nærmeste jeg kommer religiøse oplevelser.

Så mente jeg et øjeblik at "pjat og humor" var det rigtige forum. Men så kom jeg til at tænke på kvinderne og hvor alvorlig en sag det var med dem eller hvor meget manden i vor moderne tid havde fået dem på hjernen, hvor mange grå hår og tabte hår de var skyld i hos manden.

Jeg har også tænkt på "andre religioner" fx "tænk og skriv, ytre dig som du har forstand til".

Men til sidst jeg kunne se det måtte være enten; "åndelig fordybelse" eller "seksualitet og kønsroller".


Ohøj analfabeter og landkrabber, splitte mine bramsejl det er snart forår, vi må bevæge os ud på havet, vi kan ikke forblive i den trygge havn længere, vi må vove os ud om vi virkelig ønsker nye kyster i sigte og nyt land at ta i besiddelse.

Hansi hvorfor er der altid så møj bøwl med dig, din selvhøjtidelige stodder. Skriv et digt i stedet for, du får deadline til i morgen søndag 22:30.

mange kærlige hilsner Hanskrist.
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan før..
29/03/2024 08:53
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Nyheder fra Religion.dk