1
registreret Arne Thomsen
436
gæster og
274
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: SORTSYN
|
Hej Thomas.
Så var der alligevel et område, hvor det ser ud til, at vi ikke er helt enige. For du skriver:
Tag f.eks. nazismen, der var gennemvædet af trosforestillinger fra både det hedenske og okkulte iblandet nationale forestillinger om at være en overlegen race. Er det også en tro, man skal respektere? Nej vel. Det er derfor, at jeg ikke kan respektere en tro, der ikke holder sig på den smalle vej og fører til den smalle port. Uselviskhedens vej. Men om det er Buddha eller Krishna, der peger på denne samme ene vej, det er irrelevant. Nu har jeg måske været lidt sjusket, derved at jeg brugte ordet "respektere" lidt forkert, for det betyder nok egentlig noget i retning af at vurdere nogen eller noget højt, og det er jo ikke det, andre mener, tror osv. der skal sættes højt, men derimod deres ret dertil.
Tag nu dit eksempel, nazismen, som jo er en forkortelse af nationalsocialismen, en politisk ideologi om et klasseløst samfund styret af en fører, som mange i og udenfor Tyskland tilsluttede sig.
Skulle de ikke ha' lov til det? - dengang? - og idag? Jo, det mener jeg - selv om det ikke just har min sympati.
Og så er fordelen ved et debatforum, som Trosfrihed.dk, jo netop dét, at det er åbent for enhver tro, mening, overbevisning osv. - i dialog og debat.
Forlader vi denne fordomsfri åbenhed og på forhånd udelukker bestemte idéer og overbevisninger, mister vi jo muligheden for dialog og debat.
Men den kraft, der er i sindet på de udelukkede, forsvinder jo ikke. Det eneste, der forsvinder, er muligheden for dialog, for at forstå dem, for at finde deres svagheder - og styrker - og for at de kan pege på vore egne svagheder og styrker.
Tag f.eks. beretningen om en mand, vi kalder Jesus fra Nazaret. Vi ved faktisk ikke, om han har eksisteret. Det nærmeste vi kan komme det er, at der var nogle små grupper af mennesker, der senere dyrkede mindet om ham (Det samme gælder jo i øvrigt Krishna, Buddha og Moses).
Det er den slags, de troende er tilbøjelige til at "glemme", men som f.eks. ateister - med rette - peger på.
Og det er værdifuldt synes jeg - selv om det på ingen måde, set med mine øjne, svækker budskabernes styrke
M.v.h. Arne.
|
|
|
|