1
registreret Arne Thomsen
214
gæster og
127
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: fem ting
|
Pointen er og var, at du kun er leveringsdygtig med gentagelser af samme meninger om eksempelvis kvinders sociale rolle, tolket ind i gamle idéer om samfundsværdier, der så bare er hevet ud af koranen, mens du på intet tidspunkt har evnet at forklare, hvorfor du anser disse gamle værdisyn som centrale værdier for dit eget menneske- og samfundssyn i dag. Dette efterlader dine meninger helt uforklaret, ja uberørt af den kritik du får, hvilket jo præcis var pointen i det jeg tidligere skrev, forkortet til dette: samfundsudvikling afhænger af samtidens evne til selvkritik!
At bygge samfund på overnaturlig tro, hvor idéer om guddommelige entiteter som de skabene kræfter af meningen med (samfundet og) dit eget liv, efterlader dig med samfundsperspektivet på akkurat det udviklingsstadie i tidlig middelalder hvori islam som religion blev skabt.
I frygt for at udvikling ville afvikle et livs- og grundsyn om livets mening, flaskede stærkt troende bare deres børn op med en række anekdoter om fortidens profeter, som dér blev fortalere for deres eget livs gyldighed og mening. Her har du så det føromtalte méme i en slags intravenøs udgave. Men dermed er deres eget liv skrevet på forhånd Somo, idet de som du efterlades uden andre udsigter end fortidens teokrater tiltænkte livet mening – men som i realiteten kun drejede sig om ’kriminologisk prævention’, idet man dengang søgte at omgå datidens sociale oprør. Og disse sociale oprør, viste i den grad noget om en samtid der ikke fungerede p.a. en social ulighed der simpelthen forfordelte rige samfundsborgere, men efterlod størstedelen af samfundet i armod. Det er i dette lys du skal se oprør der skete i vesten under betegnelsen ’oplysningstiden’ – hvor det at tilgodese fattige mennesker bedre social status, i langt højere grad ville sikre de rige en bevarelse af også deres sociale status. Du ka’ se dette i lyset af den fr. revolution, hvor oprører reelt bare overtog aristokratiske beføjelser, uden at fattige fik det så meget bedre af den grund. Men revolutionen satte skub i tænkningen, som langsomt formede et egentlig og bedre demokratisk samfund. Og det er noget lign. dette islamiske samfund oplever, bare på den måde, at folk fremfor at udvikle deres eget samfund i stedet udvandrer – hvilket så skaber debatter rundt om i verden. At du muligvis ikke ser og forstår dette kan forstås, men det gør langt fra dit værdisyn til en attraktion som et brugbart samfunds- og menneskesyn for verden omkring dig for nutiden. Det er jo netop nytteværdien i dit livs- og menneskesyn du er ude af stand til at begrunde med solide argumenter, og det er af denne grund vi kun ser anekdoter og vildfarelser fra koranen m.m. M.a.o. leger du altså bare præst på Internet som enkelte andre missionerende debattører, mens du dog stadig er konfronteret med en verden der hastigt fjerner sig fra overnaturlige forklaringer i koranen som et gyldigt verdensbillede. Hverken biblen eller koranen er gyldige objektive historiske kildematerialer, hvorfor du med større fordel helt ka’ revidere debatniveauet, og her et lille hint: det er dine beskrivelser af et foretrukket menneske- og livssyn du må argumentere for nytteværdien af her på debatten! – ref. til andres værdisyn (uden hensyn til tid) er helt uden værdi, for deres synspunkter hverken autoriserer eller forklarer dig. M.a.o. blir du altså den der her må forventes at kunne forklare værdien i dine meninger og standpunkter, fx. forklare hvilken værdi det vel skulle ha’ for dig, at se kvinder omskæres og rende rundt som hele tøjstativer; klarer du at forstå dette, Somo? ;)
mvh Simon
|
|
|
|